høst
2025
BIO-2005 Nordlige biologiske ressurser - 10 stp
Innhold
Emne tar for seg noen marine-, ferskvann-, vilt- og botaniske ressurser som utnyttes direkte eller indirekte av mennesker i nordområdene og bidrar til økosystemtjenester. I dette inngår en introduksjon til livsgrunnlaget for de ulike biologiske ressursene, samt hvordan de påvirkes av naturlige og menneskeskapte faktorer (inkludert klima). Emne tar for seg utfordringer med bærekraftig bruk og miljøtiltak på lokalt og regionalt nivå og hvordan dette har sammenheng med nasjonalt og internasjonale føringer. Undervisningen inkluderer også direkte kontakt med representanter fra ulike forskning- og forvaltningsorgan, samt næringsutøvere som har sin virksomhet knyttet til biologiske ressurser i nord.
I den marine delen fokuseres det på økosystemforvaltning og hvordan bestander av fisk, krepsdyr og sjøpattedyr forvaltes. Under ferskvannsdelen legges det vekt på ferskvannsfisk, inkludert høyarktiske bestander og den marine fasen til våre laksefiskarter. I viltdelen vektlegges hjorte- og småviltbestander og modeller for forvaltning av disse. I den botaniske delen fokuseres det både på plantene som direkte høstbare ressurser og deres basisrolle for høyere trofiske nivå i økosystemene.
Hva lærer du
Kunnskap:
- ha bred økologisk kunnskap om noen sentrale biologiske ressurser i nordområdene og hvilke økosystemtjenester de bidrar med
- ha kunnskap om forskjellige forvaltningsmodeller som benyttes i forvaltningen av slike biologiske ressurser i nordområdene
- kjenne til hvordan de biologiske ressursene blir påvirket av ulike menneskeskapte faktorer
- kjenne til noe pågående forskning og utviklingsarbeid knyttet til forvaltningen av biologiske ressurser i nordområdene
- kjenne til sentrale lov- og regelverk både nasjonalt og internasjonalt tilknyttet forvaltning av biologiske ressurser
Ferdigheter:
- kunne utføre noen enkle feltstudier for å få innsikt i biologiske ressurser lokalt
- kunne delta i faglig diskusjoner om forvaltningen av biologiske ressurser
- kunne innhente informasjon om ressursers økologiske tilstand, utnyttelsesgrad og bærekraftig forvaltning gjennom relevant litteratur, praktisk arbeid og møte med forskere, forvaltere og næringsutøvere
- kunne samarbeide med andre om å innhente fagstoff og presentere dette muntlig
Generell kompetanse:
- kunne forstå og argumentere i interessekonflikter knyttet til forvaltningen av biologiske ressurser
- Få erfaring med å innhente kunnskap relevant for bærekraftig forvaltning av biologiske ressurser og presentere dette muntlig til andre, på egen hånd og i samarbeid med andre
Undervisning
Undervisningen gis gjennom forelesninger hvor refleksjonsoppgaver inngår, obligatoriske felt- og tokt aktiviteter, seminarer og tilbakemeldinger på arbeidskrav. I feltekskursjon inngår ferskvannsfisk, vilt, rein, reindrift, samt møte med ulike næring- og forvaltningsaktører. På marin tokt studeres høstbare marine arter. Seminar med eksterne forelesere fra forskning- og forvaltningsorganisasjoner, samt muntlig bidrag fra studentene gjennom paneldebatt og presentasjoner.
Nødvendig sikkerhetsopplæring gis i undervisningen.
Undervisningsomfang:
- Forelesninger: 34 timer
- Seminar: 7 timer
- Feltekskursjon 4 dager
- Marin tokt 2 dager
- Studenttid knyttet til arbeidskrav 34 timer
Timeplan
Eksamen
| Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
|---|---|---|---|
| Muntlig eksamen | 04.12.2025–09.12.2025 | 40 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
| Deltagelse feltekskursjon og marin tokt | Godkjent – ikke godkjent | ||
| Muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | ||
| Deltakelse i paneldebatt | Godkjent – ikke godkjent | ||
| Deltagelse på sikkerhetsopplæring | Godkjent – ikke godkjent | ||
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BIO-2005
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arktisk og marin biologi
- Spørsmål om emnet
- E-post: ambstudie@hjelp.uit.no
- Kontaktpersoner
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet