vår 2025
LER-1404 Kunst og håndverk fellesemne - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1403 Kunst og håndverk fellesemne 15 stp
LER-1410 Kunst og håndverk fellesemne 15 stp

Innhold

Innholdet i emnet knyttes nært opp til de fire kjerneelementene i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20): Håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Kjerneelementene danner utgangspunkt både for de praktiske oppgavene, grunnleggende ferdigheter, fagteori, fagdidaktikk og tverrfaglige temaer.

Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og utøvende ferdigheter er en forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen.

De praktiske oppgavene vil i hovedsak legges til verkstedene for tegning/maling, tre, tekstil og et av de plastiske materialene.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om:

  • læreplanens intensjoner med særlig vekt på kjerneelementene kulturforståelse og visuell kommunikasjon
  • sentrale materialer, redskaper og grunnleggende teknikker, som er relevante for elever i grunnskolen 5.-10.trinn.
  • de tverrfaglige temaene i læreplanen
  • hvordan ulike kunst- og kulturuttrykk kan gi opplevelser og inspirasjon til eget og elevers skapende arbeid.
  • fagets plass i dagens skole, samt kjennskap til samisk læreplan for grunnskolen, med vekt på duodji
  • hvordan man kan arbeide med tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema- og prosjektarbeid med utgangspunkt i faget
  • utstillingsformer og -prinsipper
  • veiledning og vurdering i faget
  • HMS-rutiner og vedlikehold av verksted og maskiner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Arbeide selvstendig og målrettet med ideutvikling, utprøving, problemløsing og dokumentasjon av egne skapende prosesser, samt vurdere og samtale og egne, andres og elevers skapende arbeid
  • benytte ulike materialer, redskaper og teknikker på en funksjonell og kreativ måte som viser forståelse for enkle materialtekniske og formalestetiske prinsipper
  • benytte ulike kunst- og kulturuttrykk som inspirasjon for eget skapende arbeid.
  • benytte enkelte grunnleggende digitale verktøy og virkemiddel i skapende arbeid og formidling.
  • organisere funksjonelle, forsvarlige og estetiske arbeidsrom/verksteder og holde orden på rom og utstyr.

Kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og håndverk ut fra læreplanenes innhold og intensjoner, samt bruke faget i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid.
  • planlegge og gjennomføre egne praktiske oppgaver fra ideutvikling til ferdig produkt
  • benytte ulike kunst og kulturuttrykk som utgangspunkt og inspirasjonskilde for eget og elevers skapende arbeid.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Arbeidsformene i studiet består av:

  • forelesninger og praktiske demonstrasjoner
  • litteraturstudier individuelt og i kollokviegrupper
  • praktisk, individuelt, skapende arbeid i ulike materialer/teknikker
  • tverrfaglig temaarbeid i grupper
  • framlegg, muntlig, praktisk og visuelt (individuelt og i grupper)
  • produksjon av utstillinger
  • ekskursjoner og dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt.

I kunst og håndverk er individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer sentralt. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer. Studiet forutsetter stor grad av selvstendig arbeid i verkstedene, også utover felles timeplanlagt undervisning.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Praktisk eksamen 2 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Utstillingsdeltakelse Godkjent – ikke godkjent
Verkstedorganisering Godkjent – ikke godkjent
Verktøy- og maskinopplæring Godkjent – ikke godkjent
Oppgaveintroduksjon/materialtekniske innføringer Godkjent – ikke godkjent
Eksamensfremlegg Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Utstillingsdeltakelse
  • Verkstedorganisering
  • Deltakelse på verktøy- og maskinopplæring
  • Deltakelse på oppgaveintroduksjoner/materialtekniske innføringer
  • Deltakelse på medstudenters eksamensframlegg i kunstformidling
  • 70 % deltakelse på undervisning

Mer info om praktisk eksamen

Avsluttende utstilling av individuelle arbeider produsert i løpet av emnet med logg og portefølje. Studenter kan innkalles til praktisk/teoretisk redegjørelse og tekniske demonstrasjoner knyttet til sine fremlagte arbeider.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1404
  • Tidligere år og semester for dette emnet