vår
2023
LER-1052 FoU-tema 5-10 - Grunnleggende ferdigheter - 5 stp
Innhold
Emnet skal gi studentene innsikt i elevkunnskap med fokus på 13-16-åringene og opplæring i grunnleggende ferdigheter. Studenten skal utforske en fokuselevs utvikling og læring som utgangspunkt for å få innhold i begrepet tilpasset opplæring og innsikt i hva som kreves av systematisk observasjon og dokumentasjon. Undervisningen inneholder tema knyttet til PEL (pedagogikk og elevkunnskap) og studentenes fag 2. Dersom en student har hatt emnet LER-1050 knyttet til sitt fag 2 skal dette emnet (LER-1052) knyttes til studentens fag 1.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- 13 - 16-åringers kompetanseutvikling og livsverden
- observasjon og kartlegging av kompetanse som grunnlag for videre opplæring i grunnleggende ferdigheter og læring i skolefagene
- relevante profesjonsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og analysere elevers kompetanse og læring
- argumentere for valg av pedagogiske handlinger basert på empiri og pedagogisk og fagdidaktisk teori
Kompetanse
- kan inngå i en tverrfaglig samtale om tilrettelagt opplæring i grunnleggende ferdigheter med støtte i et relevant fagspråk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er observasjon i praksis, dialogseminar og skriveverksted. Emnet forutsetter også selvstudium av utvalgt litteratur om ungdoms utvikling og om observasjon. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: LER-1052
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet