vår
2021
LER-1211 Matematikk 1-7 - 15 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har matematisk kunnskap om:
- måling og måleenheter
- måling som verktøy og måleusikkerhet
- geometri, mønster og transformasjoner
- algebra og tall
- sannsynlighet og statistikk
- begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter
Studenten har kunnskap om elevenes matematiske tenking og:
- hvordan elever utvikler ferdigheter, kunnskaper og forståelse i tema i emnet
- misoppfatninger og vansker knyttet til tema i emnet
Studenten har kunnskap om undervisning i matematikk og:
- kjenner til hvordan man kan undervise for at elevene skal oppnå ulike typer kunnskap som fakta, ferdigheter, begrepsstrukturer, strategier og holdninger
- ulike representasjoner og betydningen disse kan ha for elevers læring
- kjenner til prinsippene i elevaktiv undervisning og hvordan elever kan lære matematikk av hverandre
- om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- overgangen mellom barnehage og 1. trinn
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- utføre regneoperasjoner knyttet til tema i emnet
- lede undervisning med fokus på ulike typer kunnskap og elevaktivitet
- anvende sin matematiske kunnskap og kunnskap om undervisning i matematikk knyttet til tema i emnet
- anvende materiell til å konkretisere matematiske begreper og ideer
- anvende IKT i undervisningen på en hensiktsmessig måte
- vurdere elevers matematiske kompetanse
- kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
Kompetanse
Studenten har kompetanse i å:
- planlegge undervisning med fokus på progresjon og tilpasset opplæring
- vurdere elevsvar og evaluere egen undervisning
Undervisning
Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.
For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis: For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- skriftlig besvarelse (maks 3000 ord) om begynneropplæringen i et av emnets matematiske tema som viser kunnskap om elevenes matematiske tenkning og kunnskap om undervisning i matematikk
- test i regneferdigheter
- produsere og/eller vurdere en multimodal læringsaktivitet
- muntlig presentasjon innenfor et matematisk tema i emnet med respons fra medstudenter
Eksamen består av to skriftlige eksamener:
- Nasjonal deleksamen i emnet algebraisk tenkning. Omfang tilsvarende 5 studiepoeng. Skriftlig skoleeksamen på 4 timer.
- Skriftlig skoleeksamen på 4 timer i de andre emnene. Hjelpemiddel: To A4-ark (4 sider) med selvvalgt innhold.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Begge eksamenene må være bestått for å få godkjent emnet.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1211
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
-
Marita Ernstsen
Studiekonsulent førstelinjetjenesten og utdanning
+4778450199
marita.ernstsen@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet