vår
2021
LER-1061 FoU-tema 1-7: Begynneropplæring - 5 stp
Innhold
Emnet skal gi studentene innsikt i elevkunnskap med fokus på 6 - 8 åringene og begynneropplæring. Studenten skal utforske en fokuselevs utvikling og læring som utgangspunkt for å drøfte elevens kompetanse innenfor ulike fag og utviklingsområder. Emnet skal gi innsikt i betydningen av systematisk observasjon og dokumentasjon som grunnlag for tilpasset opplæring.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- 6 - 8-åringers kompetanse og utvikling (kognitivt, sosialt, motorisk, språklig)
- observasjon og kartlegging av kompetanse som grunnlag for begynneropplæring i lesing, skriving, matematikk innenfor et valgt skolefag (fag 3)
- relevante profesjonsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og analysere elevers kompetanse og læring
- argumentere for valg av pedagogiske handlinger basert på empiri og pedagogisk og fagdidaktisk teori
Kompetanse
- kan inngå i en tverrfaglig samtale om tilpasset begynneropplæring med støtte i et relevant fagspråk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er observasjon i praksis, praksismøter og skriveverksted. Emnet forutsetter også selvstudium av utvalgt litteratur om elevers utvikling og om observasjon. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- et elevportrett av en valgt fokuselevs faglige og sosiale kompetanse
- deltakelse i skriveverksteder
Eksamen består av:
En individuell fagtekst om en valgt fokuselev bestående av følgende fire deler:
- et bredt elevportrett (arbeidskrav fra høstsemesteret)
- en fordypningsdel innenfor lesing og/eller skriving
- utvikling innenfor et utvalgt område innenfor fag 3
- en avsluttende del med forslag til videre tilrettelagt undervisning i lesing og/eller skriving, samt fag 3.
Det skal være sammenheng mellom de ulike tekstdelene.
Formkrav: 9 - 10 A4-sider/ 3600-4000 ord.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
- Om emnet
- Studiested: Alta | Kirkenes | Storslett |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: LER-1061
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
-
Marita Ernstsen
Studiekonsulent førstelinjetjenesten og utdanning
+4778450199
marita.ernstsen@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet