vår
2021
LER-2610 Praksis 3. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Innhold
Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 1-7. Dette omhandler:
- Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse
- Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
- Klasseledelse
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Skolen som organisasjon og samarbeid med andre institusjoner
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
- har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
- kan samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
- kan identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis
- har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
Undervisning
I praksisperioden skal studenten utforske praksisskolen som utgangspunkt for FoU- oppgaven i samarbeid med faglærere fra universitetet. Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring
Evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging fra studenter, praksislærere og faglærere.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for vurdering i praksis:
- Deltakelse i all praksisopplæring, inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
- 90% oppmøte i praksis
- Videreutvikle digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse (Se «Håndbok for praksisopplæring»)
Eksamen
Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen. Studentens egenvurdering inngår i sluttvurderingen.
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.
- Om emnet
- Studiested: Alta | Kirkenes | Storslett |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: LER-2610
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet