høst
2020
FIL-3008 Etisk teori - 10 stp
Opptakskrav
Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.
Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori som går utover ex.phil.-nivå.
Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå
Innhold
Normative etiske teorier forsøker å gi generelle svar på normative spørsmål som:
- Hva er moralsk rett og galt?
- Hva kjennetegner en moralsk god person?
- Hva har egenverdi?
- Hva er et godt liv?
I tillegg finnes det metaetiske teorier, altså teorier om den filosofiske statusen til normative etiske teorier. Metaetiske teorier tar stilling til spørsmål som:
- Hva er grunnlaget for normativ etisk teori? Finnes det for eksempel objektive etiske sannheter?
- Hvordan kan normative etiske teorier begrunnes? Bør man for eksempel stole på intuisjoner?
- Hvordan skal man prioritere mellom ulike etiske størrelser? Er det for eksempel viktigere å handle moralsk enn å selv bli lykkelig?
- Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i etikk? Hva kan motivere oss til å handle moralsk? Er det sant at «bør» impliserer «kan»? Hvorfor er det slik at vi ikke alltid gjør det vi mener at vi burde gjøre?
Emnet gir en fordypning i minst ett normativt eller metaetisk spørsmål, med vekt på kritisk og selvstendig vurdering av etiske teorier.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kunne definere viktige begreper og teorier innenfor minst én debatt innenfor etisk teori.
- Gi en detaljert og presis formulering av minst én etisk teori.
- Gi en detaljert og presis formulering av argumenter for og imot minst én etisk teori.
Ferdigheter:
- Kunne vurdere styrker og svakheter ved etiske teorier.
- Kunne bruke fagterminologi.
- Kunne argumentere for og imot, basert på etiske teorier.
- Kunne reflektere over egen faglige aktivitet og kunne utvikle og forbedre denne under veiledning.
Kompetanse:
- Kunne identifisere problemer som har tilknytning til etisk teori.
- Kunne anvende tilegnet kunnskap og ferdigheter innenfor felt hvor etisk teori er relevant.
- Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
- Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Eksamen
Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon over oppgitt emne.
Oppgaven må være godkjent før en kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen består av en semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord).
Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: FIL-3008
- Ansvarlig enhet
- Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
- Kontaktpersoner
-
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet