høst 2020
FIL-3023 Klimaetikk - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Valgemne i masterprogrammet i filosofi. Kan også tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.

Det anbefales grunnleggende kunnskap om klassisk og moderne politisk filosofi som går utover ex.phil.-nivå.

Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.


Innhold

De globale klimaendringere reiser en rekke spørsmål angående rettferdighet. Emnet fokuserer på hvordan vi bør forholde oss til disse spørsmålene. Hvem er ansvarlige for klimaendringene og hva består forpliktelsene til de ansvarlige aktørene i? Hvem skal betale for kostnadene knyttet til klimaendringene? Hvordan kan vi oppnå rettferdighet på tvers av generasjoner? Emnet fokuserer også på mer spesialiserte spørsmål knyttet til klimaendringer, som for eksempel problemer knyttet til klimamigrasjon, klimateknikk («geoengineering») og såkalte ‘stranded assets’.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 Kunnskaper:

  • Kunnskap om de problemene om rettferdighet som klimaendringer reiser.
  • Avansert kunnskap om aktuell forskning og sentrale debatter på feltet.
  • Kunnskap om hvordan klimaendring resulterer i normative utfordringer for økonomiske og politiske globaliseringsprosesser, og for bærekraftig utvikling.
  • Kunnskap om hvordan diskursen om klimaetikk og klimarettferdighet relaterer seg til sentrale teorier og begreper innenfor moralfilosofi og/eller politisk filosofi. 

Ferdigheter:

  • Kunne vurdere styrker og svakheter ved emnets ulike teorier og posisjoner.
  • Beherske fagterminologi og ha kjennskap til relevante metoder.
  • Kunne analysere og diskutere problemstillinger relatert til klimaetikk og rettferdighet, samt utvikle teoretisk holdbare argumenter.
  • Kunne anvende fagstoff på ulike rettferdighetsteoretiske problemer på en begrunnet måte.

Kompetanse: 

  • Kunne anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter i en analyse av kompleksiteten til de normative spørsmålene en verden i klimaendring reiser.
  • Kunne identifisere relevante rettferdighetsteoretiske problemer innen konteksten av klimaendring.
  • Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
  • Kunne gjøre informerte valg som borger, arbeidstaker og privatperson på basis av kunnskapen og ferdighetene som kurset gir.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk: Norsk ev. engelsk.

Eksamensspråk: Norsk, et annet skandinavisk språk eller engelsk.


Undervisning

Læringsformer og aktiviteter

Det gis 10-12 forelesninger/ seminarer over ett semester.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.


Eksamen

Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller 1500-2000 ord.

Oppgaven må være godkjent før en kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen består av en semesteroppgave på 12-15 sider (5000-6000 ord).

Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

 

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til

kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for

eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: FIL-3023
  • Tidligere år og semester for dette emnet