høst 2019
PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13 - 0 stp

Emnetype

Emnet inngår i praksisdelen av utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne. Emnet er obligatorisk.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-1014 Profesjonsfag år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 eller PFF-1001 Examen paedagogicum for lektorutdanningene, PFF-5055 Praksis 2. år lektorutdanning 8.-13. trinneller PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum

Innhold

Emnet har to hovedfokus.

Det første er at det legges særlig vekt på planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning med fokus på å prøve ut og mestre sentrale arbeids- og vurderingsformer.

Det andre hovedfokuset vil være læreren som leder av klassen med ansvar for utvikling av læringsmiljøet.

I og med at praksis gjennomføres som parpraksis, vil også kollegasamarbeid og veiledning være et tema.

Yrkesetiske problemstillinger vil inngå i alle sider av praksisopplæringa.


Hva lærer du

Etter bestått praksis skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Kandidaten har

  • erfaringsbasert kunnskap om å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset ulike elevforutsetninger
  • innsikt i skolens ulike læringsarenaer, utforming og ressurser, inkludert dens sosiale, kulturelle og fysiske omgivelser

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • planlegge og gjennomføre tilpassede undervisnings- og læringsforløp i samsvar med læreplaner og lovverk
  • bruke og begrunne ulike vurderingsformer og vurderingskriterier
  • framstå som tydelig klasseleder og bidra til et læringsfremmende klassemiljø
  • samarbeide med studentkollegaer, veiledere, andre lærere og ledelsen i undervisning og øvrige profesjonsaktiviteter
  • bruke digitale verktøy i undervisning

Kompetanse

 Kandidaten kan

  • reflektere over fag, undervisning og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner
  • reflektere over profesjonsetiske perspektiver og vise vilje og evne til å respektere den enkelte elevs integritet
  • kritisk vurdere egen og andres praksis
  • bygge læringsfremmende relasjoner og kommunisere godt med elever, medstudenter, veiledere og øvrig personale


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Praksis i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet utdanning. Praksis utgjør til sammen 7 uker - 35 dager i høstsemesteret. Praksis gjennomføres til vanlig som gruppepraksis.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan få vurdering i praksis:

  • Aktiv deltakelse på all praksis og møtt alle krav i praksisen
  • 90 % oppmøte i praksis
  • fulgt lærernes normale arbeidsdag og deltatt på ulike samarbeidsarenaer
  • utarbeidet planer for undervisningsøkter som grunnlag for løpende veiledning
  • levert planleggingsdokument før praksisbesøk fra universitetslærer

Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærere fra profesjonsfag i utdanningen.

En student som får karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1- ett  nytt forsøk på å bestå denne praksisperioden. Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomfører praksis påfølgende studieår.

Dersom studenten heller ikke da oppnår karakteren bestått i praksis, må studenten slutte på utdanningen.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: PFF-2001
  • Tidligere år og semester for dette emnet