høst
2018
LER-1301F Naturfag 1-7 - 15 stp
Innhold
Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk og kjemi. Elevers begynneropplæring i naturfag vektlegges, hvor blant annet forskerspiremetodikk samt det å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener, står sentralt. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Didaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag
- grunnleggende kunnskap om elektriske kretser, magnetisme og nordlys
- grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet og stjerner og stjernehimmel i norsk og samisk tradisjon
- grunnleggende kunnskap om bølger og lyd.
- grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- grunnleggende kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
- grunnleggende kunnskap om partikkelmodellen.
- grunnleggende kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner.
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
- kunnskap om naturvitenskapelige metoder og utforskende undervisning på barnetrinnet.
- kunnskap om de grunnleggende ferdighetenes betydning i naturfag.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter
- legge til rette for utforskende undervisning i naturfag på barnetrinnet.
- vurdere elevenes læring på barnetrinnet i ulike undervisningssituasjoner.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen.
Kompetanse
Studenten skal:
- kunne ta begrunnede valg for å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag
- ha et solid grunnlag for å reflektere rundt begynneropplæring i naturfag
- bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Undervisning
Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i naturfag i praksis, videodokumentasjon av egen lærerrolle med tilhørende refleksjonsnotat
- Tre godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet
- En flervalgsprøve
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen består av:
- En 4-timers skoleeksamen der kandidaten kan bli prøvd i hele pensum
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Tentativ pensumliste og kunnskapskilder
Pensum med uthevet skrift er bøker som må kjøpes. Alle læringsressurser presentert på Fronter, samt laboratorieprosedyrer og feltarbeid er også pensum.
Naturfagdidaktikk:
Sjøberg, S. 2009: Naturfag som allmenndannelse ¿ en kritisk fagdidaktikk. Gyldendal Akademisk, kapittel 7,9 og 11.
Ødegaard, M., Haug, B., Mork, S. M. & Sørvik, G. O. (2016). På forskerføtter i naturfag, Universitetsforlaget. (ISBN 978-82-15-02435-6). Kap. 3-6.
Sonja M. Mork og Wenche Erlien. 2010. Språk og digitale verktøy i naturfag . Universitetsforlaget. (ISBN 978-82-15-01711-2). Kapittel 6
Sonja M. Mork (2013). Revidert læreplan i naturfag. Økt fokus på grunnleggende ferdigheter og forskerspiren. NorDiNa 9(2) 206-210
Ken Appleton.(2002). Science Activities That Work: Perceptions of Primary School Teachers. Science Activities. Research in Science Education 32: 393¿410,
https://link.springer.com/content/pdf/10.1023%2FA%3A1020878121184.pdf
Fysikk:
Kopi fra: Angell, C., Flekkøy, E.G. og Kristiansen, J.R. 2011. Fysikk for lærere. Oslo: Gyldendal akademisk, s. 137-143, 158-164, 183-184
Nettsider:
https://www.viten.no/?stjernehimmel_tegn
https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=815466
https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=816402
Grimenes A. m.fl. 2011. Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole. Cappelen Damm. ISBN 978-82-02-34733-8.
Detaljert pensum: Kap: Kap: 16.1-16.3, 17 og 23.1.
Kopi fra: Trefil J. and Hazen R.M. 2013. Sciences. International student version. Wiley. ISBN 978-1-118-32368-7. Detaljert pensum: Kap 3. Energy, side 52- 73 (unntatt mass as energy (s.61), The science of life (s.64-65), Science by the numbers(s.67), Science in the making (s.68))
Nordlys: https://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A189983DF-99F6-39E9-B370-000033E461C6&tid=uuid%3A189983DF-99F6-39E9-B370-000033E461C6&grp=
Kjemi:
Hannisdal, M. & Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, (ISBN: 978-82-05-46361-5) Detaljert pensum: Kap. 1-7
http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/hms/kjemikalier-grunnskole/kjemikalier-barnetrinn/kjemikalier-barnetrinn.pdf
Anbefalte kunnskapskilder:
http://www.naturfagsenteret.no/
www.naturfagsenteret.no
http://www.naturfag.no/
www.naturfag.no
http://www.viten.no/
www.viten.no
http://www.mlijolare.no/
www.mlijolare.no
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1301F
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet