høst 2018
LER-1301F Naturfag 1-7 - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne. 

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. 


Innhold

Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk og kjemi. Elevers begynneropplæring i naturfag vektlegges, hvor blant annet forskerspiremetodikk samt det å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener, står sentralt. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Didaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet. 

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper 

Studenten har: 

  • kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag  
  • grunnleggende kunnskap om elektriske kretser, magnetisme og nordlys 
  • grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet og stjerner og stjernehimmel i norsk og samisk tradisjon 
  • grunnleggende kunnskap om bølger og lyd. 
  • grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.  
  • grunnleggende kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet. 
  • grunnleggende kunnskap om partikkelmodellen.  
  • grunnleggende kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner. 
  • kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag. 
  • kunnskap om naturvitenskapelige metoder og utforskende undervisning på barnetrinnet. 
  • kunnskap om de grunnleggende ferdighetenes betydning i naturfag. 

Ferdigheter 

Studenten kan: 

  • gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter 
  • legge til rette for utforskende undervisning i naturfag på barnetrinnet. 
  • vurdere elevenes læring på barnetrinnet i ulike undervisningssituasjoner. 
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen. 

Kompetanse 

Studenten skal: 

  • kunne ta begrunnede valg for å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter 
  • vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag 
  • ha et solid grunnlag for å reflektere rundt begynneropplæring i naturfag 
  • bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring 

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen: 

  • Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i naturfag i praksis, videodokumentasjon av egen lærerrolle med tilhørende refleksjonsnotat 
  • Tre godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet 
  • En flervalgsprøve 
  • 70 % deltakelse på undervisning 

Eksamen består av:  

  • En 4-timers skoleeksamen der kandidaten kan bli prøvd i hele pensum

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Tentativ pensumliste og kunnskapskilder

Pensum med uthevet skrift er bøker som må kjøpes. Alle læringsressurser presentert på Fronter, samt laboratorieprosedyrer og feltarbeid er også pensum.

Naturfagdidaktikk:

Sjøberg, S. 2009: Naturfag som allmenndannelse ¿ en kritisk fagdidaktikk. Gyldendal Akademisk, kapittel 7,9 og 11.

Ødegaard, M., Haug, B., Mork, S. M. & Sørvik, G. O. (2016). På forskerføtter i naturfag, Universitetsforlaget. (ISBN 978-82-15-02435-6). Kap. 3-6.

 

Sonja M. Mork og Wenche Erlien. 2010. Språk og digitale verktøy i naturfag . Universitetsforlaget. (ISBN 978-82-15-01711-2). Kapittel 6

Sonja M. Mork (2013). Revidert læreplan i naturfag. Økt fokus på grunnleggende ferdigheter og forskerspiren. NorDiNa 9(2) 206-210

 

Ken Appleton.(2002). Science Activities That Work: Perceptions of Primary School Teachers. Science Activities. Research in Science Education 32: 393¿410,

https://link.springer.com/content/pdf/10.1023%2FA%3A1020878121184.pdf

Fysikk:

Kopi fra: Angell, C., Flekkøy, E.G. og Kristiansen, J.R. 2011. Fysikk for lærere. Oslo: Gyldendal akademisk, s. 137-143, 158-164, 183-184

Nettsider:
https://www.viten.no/?stjernehimmel_tegn
https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=815466
https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=816402

 
Grimenes A. m.fl. 2011.
Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole. Cappelen Damm. ISBN 978-82-02-34733-8.
Detaljert pensum: Kap:
Kap: 16.1-16.3, 17 og 23.1.

Kopi fra: Trefil J. and Hazen R.M. 2013. Sciences. International student version. Wiley. ISBN 978-1-118-32368-7. Detaljert pensum: Kap 3. Energy, side 52- 73 (unntatt mass as energy (s.61), The science of life (s.64-65), Science by the numbers(s.67), Science in the making (s.68))

Nordlys: https://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A189983DF-99F6-39E9-B370-000033E461C6&tid=uuid%3A189983DF-99F6-39E9-B370-000033E461C6&grp=

Kjemi:

Hannisdal, M. & Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, (ISBN: 978-82-05-46361-5) Detaljert pensum: Kap. 1-7

http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/hms/kjemikalier-grunnskole/kjemikalier-barnetrinn/kjemikalier-barnetrinn.pdf

 

Anbefalte kunnskapskilder:

 http://www.naturfagsenteret.no/

www.naturfagsenteret.no

http://www.naturfag.no/

www.naturfag.no

http://www.viten.no/

www.viten.no

http://www.mlijolare.no/

www.mlijolare.no

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1301F
  • Tidligere år og semester for dette emnet