vår 2018
PED-1004 Kulturpedagogikk - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne. 

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

 

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.


Innhold

I dette emnet reflekteres det over forholdet mellom kultur og pedagogikk i vid forstand. Med utgangspunkt i sosiokulturelle perspektiver på læring og utvikling tar vi opp ulike problemstillinger knyttet til utdanningssystemet som arena for kulturmøter. I emnets første del gis det en introduksjon til sentrale teoretiske bidrag innenfor denne tradisjonen. I emnets andre del anvendes teoretiske perspektiver, begreper og innfallsvinkler på ulike empiriske områder.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  • forståelse av hvordan oppdragelse, undervisning, og kunnskap alltid gjenspeiler bestemte steder å se verden fra
  • forståelse av hvor viktig oppdragelse, undervisning og kunnskapsoverføring er i enhver samfunns- og kulturform

Ferdigheter:

  • Evne til å føre en muntlig faglig dialog om pedagogiske tema

Kompetanse:

  • evne til å anlegge et kritisk blikk på den instituerte oppdragelsespraksis og kunnskapsoverføring

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger og seminar. Undervisningen gis i høstsemesteret.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen:

  • Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 min. Tema for framlegg avtales med emneansvarlig. Nærmere opplysninger om gjennomføring av arbeidskravet gis på forelesninger og fronter.

Eksamen/vurdering:
Eksamen består av en 6 timers skoleeksamen og vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

MONOGRAFIER:

Bruner, J. (1997): Utdanningskultur og læring, Oslo: Ad Notam Gyldendal (227 sider)

Edvardsen, E. (1997): Nordlendingen. Oslo: Pax (223 sider)

Jensen, E. B. (2005): Skoleverket og de tre stammers møte. Tromsø: Eureka (s. 44- 223)

 

ARTIKLER I KOMPENDIUM:

Aarseth, H. (2014): «Lyst til læring eller 'fit for fight'? Middelklassefamiliens læringskulturer». I Nielsen, H. B. (red.): Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen, Oslo: Universitetsforlaget, ss. 168 - 188

Bourdieu, P. (1986): «The forms of capital». I Richardson, J. G. (red.): Handbook for the theory and research for the sociology of education, New York: Greenwood Press, ss. 241-258

Bæck, U.-D. K. (2011): Om sosiale prestasjonsforskjeller i skolen og den sosiale konstruksjonen av intelligente barn. I Norsk pedagogisk tidsskrift, 95(6), ss. 412-423.

Bæck, U.-D. K. (2012): «Refleksjoner om nordnorske utdanningsvalg». I Jentoft, S. Nergård, J.I. & Røvik, K. A. (red.): Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring, Stamsund: Orkana Akademisk, ss. 117-126.

Corbett, M. (2005): «Rural education and out-migration: The case of a coastal community». I Canadian Journal of Education, 28, ss. 52-72.

Goffman, E. (1992): Vårt rollespill til daglig. En studie i hverdagslivets dramatikk, Oslo: Pax, ss. 11-23 og 92-118.

Hellesnes, J. (1984): «Vitenskapsteori eller fiks ide?» I Norsk filosofisk tidsskrift 19 (1984), ss. 1 - 7.

Järvinen, M. (2000): «Pierre Bourdieu». I Andersen, H. & Kaspersen, L.B. (red.): Klassisk og moderne samfundsteori, København: Hans Reitzels Forlag, ss. 342-363.

Mead, G.H. (1998): «Det sosiale selvet». I Vaage, S. (red.): Å ta andres perspektiv. Grunnlag for sosialisering og identitet. Georg Herbert Mead i utvalg. Oslo: Abstrakt forlag, ss. 203-210

Mead, G. H. (1998b): «Selvet og den sosiale kontrollens genese». I Vaage, S. (red.): Å ta andres perspektiv. Grunnlag for sosialisering og identitet. Georg Herbert Mead i utvalg. Oslo: Abstrakt forlag, ss. 123-130

Meløe, J. (1995): «Steder». I Hammaren, Tromsø 3/1995, ss. 6-12.

Meløe, J. (1997): «Om å forstå det andre gjør». I Greve. A. & Nesset, S. (red.): Filosofi i et nordlig landskap: Tromsø: UiT, Ravnetrykk nr. 12, ss. 337-345

Nergård, J.-I. (2011): «Når slutter en koloniprosess?» I Jentoft, S. Nergård, J.I. & Røvik, K. A. (red.): Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring, Stamsund: Orkana Akademisk, ss. 119-128.

Imsen, G. (2004): «Perspektiver på kjønn og likestilling». I Imsen, G. (red.): Kjønn og likestilling i skolen, Oslo: Gyldendal akademisk, ss. 11-35.

Paulgaard, G. (2012): «Sentrum og periferi: Ungdom i mulighetenes landsdel». I Jentoft, S. Nergård, J.I. & Røvik, K. A. (red.): Hvor går Nord-Norge? Tidsbilder fra en landsdel i forandring, Stamsund: Orkana Akademisk, ss. 93-104.

Seeberg, M. L. (2006): «En flerkulturell skole der alle er like». I Brock-Utne, B. & Bøyesen, L. (red.): Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring I flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling, Bergen: Fagbokforlaget, ss. 110-120

Sa¿ljo¿, R. (2005): «L. S. Vygotskij - forskare, pedagog och visionär». I Forssell, A. (red.): Boken om pedagogerna, Stockholm: Liber, ss. 108-132

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1004
  • Tidligere år og semester for dette emnet