høst
2016
PSY-2541 Utvikling hos barn og ungdom (0-18 år) - 10 stp
Eksamen
Arbeidskrav: Noe obligatorisk undervisning; obligatorikken gjelder for det enkelte kurs (ikke i forhold til PSY-2541 generelt). Skriftlig presentasjon sammen med to andre studenter; legges ut på fronter og kommenteres i plenum; godkjennes av faglærer dersom: levert innen avtalt frist, lengde 2-4 sider med 1,5 linjeavstand og klart relatert til pensum.
Eksamen: Fire timers skriftlig eksamen med besvarelse av tre oppgaver.
Karakterskala A-F. Ved karakteren F gis det kontinuasjonseksamen tidlig i det påfølgende semester.
Pensum
Siegler, R., DeLoache, J., & Eisenberg, N. (2014). How children develop (4th. ed.). New York: Worth..
Kapittel 1, s. 1-37
Kapittel 2, s. 39-83
Kapittel 3, s. 85-127
Kapittel 4, s. 130-145, s. 161-167
Kapittel 5, s. 172-198 & s. 198-213
Kapittel 6, s. 215-252 (unntatt ikke-språklige symboler)
Kapittel 7, s. 260-295
Van der Meer, A.L.H. (2010/2013). Tidlig utvikling hos de minste barn i alderen 0-1 år. I E.B.H. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red.), Kroppslighet i Barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 150-169). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Van der Meer, A.L.H. (2016). Persepsjon av visuell bevegelse og prospektiv kontroll: Hjernestudier hos terminfødte og for tidlig fødte spedbarn. Psykologisk Tidsskrift, 1, 30-38.
Van der Meer, A.L.H. & Husby, Å. (2006). Handedness as a major determinant of functional cradling bias. Laterality, 11 (3), 263-276.
Van der Meer, A.L.H. & Van der Weel, F.R. (2011). Auditory guided arm and whole body movements in young infants. I P. Strumillo (red.), Advances in Sound Localization (s. 297-314). Wien: InTech.
Barrouillet, P. (2015). Theories of cognitive development: From Piaget to today. Developmental Review, 38, 1-12.
Gergely, G., Bekkering, H., & Király, I. (2002). Rational imitation in preverbal infants. Nature, 415, 755-755.
Gross, J., Hayne, H., Herbert, J., & Sowerby, P. (2002). Measuring infant memory: Does the ruler matter? Developmental Psychobiology, 40, 183-192.
Mareschal, D., & Quinn, P. C. (2001). Categorization in infancy. Trends in Cognitive Sciences, 5, 443-450.
Rakoczy, H. (2012). Do infants have a theory of mind?. British Journal of Developmental Psychology, 30, 59-74.
Ytterligere tilleggspensum blir informert om på orienteringsmøte.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PSY-2541
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi
- Kontaktpersoner
-
Claudia Rodríguez-Aranda
Professor - Forskningsgruppeleder Atferd, Aldring og Demens
+4777645761
claudia.rodriguez-aranda@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet