høst 2016
BLU-2019 Arktisk natur som læringsarena - høst - 15 stp

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen, valgfag i grunnskolelærerutdanningen og bachelor i friluftsliv, i kombinasjon med emnet Arktisk natur som læringsarena vinter.

Emnet kan tas som videreutdanning.

 


Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.

Anbefalte forkunnskapskrav er fysiske ferdigheter i form av at studentene må kunne delta på alle turer og aktiviteter i felt, herunder kunne bære eget utstyr.


Innhold

Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:

Didaktikk for læringsaktiviteter i naturen

  • Høstnatur som utgangspunkt for opplevelse og læring
  • Naturmateriale i skapende aktivitet, lek og læring

Fysisk aktivitet ute i naturen

  • Uteaktivitet med barn/elever
  • Sikkerhet ved ferdsel og opphold i naturen

Natur og miljø

  • Geologi og landskap
  • Biologisk mangfold ved kyst, i ferskvann og skog, på fjell og vidde
  • Årstidsvariasjoner og fenologi

Naturbruk og tradisjoner

  • Høsting og bruk av råstoffer fra naturen
  • Friluftsliv og lovgivning knyttet til friluftsliv/uteaktivitet

Bærekraftig naturbruk


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultater:

Kunnskap

Studenten skal:

  • ha kunnskap om hvordan læringsaktiviteter ute kan styrke barns/elevers læringsutbytte
  • ha kunnskap om geologi, jordbunnsforhold og samspillet med plantelivet
  • ha grunnleggende kjennskap til mangfoldet av planter og dyr ved kyst, i ferskvann, på vidde og i skog, samt metoder for studier av disse
  • kunne eksempler på tradisjonell bruk av planter og dyr

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne kjenne igjen ulike landskapsformer, bergarter og jordtyper i felt
  • kunne bruke materialer fra naturen til lek, mat, utstyr og kreative uttrykk
  • kunne utføre enkelt biologisk- og geologisk feltarbeid, bruke felthåndbøker og feltutstyr til å studere jord og berggrunn, samt til å bestemme vanlige arter av planter og dyr fra ulike naturområder
  • kunne tilrettelegge og lede varierte opplevelses- og læringsaktiviteter for barn og elever ute i høstnatur

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • ha utviklet forståelse for og evne til å bruke høstnatur sammen med barn og elever til undring, utforsking, opplevelse og læring
  • kunne drive trygg og naturvennlig ferdsel sammen med barn i høstnaturen
  • vise kunnskap om skriftlig rapportering og muntlig fremlegg fra faglig arbeid
  • kunne formidle og overføre emnets faglige innhold til en praktisk yrkes-hverdag.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over et halvt høstsemester og er samlingsbasert i Alta med oppstart i midten av august. Undervisning og faglig arbeid vil foregå på 3 fysiske samlinger, samt gjennom oppgaver med veiledning, mellom samlingene. Samlingene har varighet fra 3 til 5 dager, og vil bestå av turer og praktiske øvelser i felt kombinert med forelesninger og diskusjoner. Hel-ukesamlingen vil i hovedsak arrangeres i felt med overnatting utenfor hjemmet ¿ enten i hytte, telt eller lavvo. De to resterende samlingene kombinerer opphold på campus Alta med kortere feltturer og praktiske oppgaver. Hoveddelen av det teorifaglige lærestoffet må studentene tilegne seg gjennom egenstudier. Det forventes at studentene er aktive i planlegging og gjennomføring av feltaktiviteter.

For studenter i barnehagelærerutdanningen inngår obligatorisk praksis som en del av profesjonsrettingen av emnet. Studenten skal i tillegg til arbeid med emnespesifikke oppgaver, delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 80 timer


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen:

Felles arbeidskrav for alle studenter:

  • To emnerelaterte oppgaver som vurderes av faglærer.
  • Individuell praktisk oppgave som skal presenteres muntlig, visuelt og skriftlig (om lag 500 ord+bilder)
  • Fagdidaktisk gruppeoppgave med skriftlig rapport etter gitte kriterier. Omfang inntil 4000 ord.
  • 80% tilstedeværelse i undervisning.

For studenter i barnehagelærerutdanningen gjelder følgende arbeidskrav knyttet til obligatorisk praksis:

Arbeidskrav som vurderes av praksislærer:

  • deltakelse i praksisforberedende møte
  • formulering av mål og plan for perioden i samarbeid med praksislærer
  • gjennomføring av fagdidaktisk plan
  • tilstedeværelse 90 %
  • møte forberedt til veiledning
  • individuelt refleksjonsnotat, der studentens læring og erfaringer fra praksis er tema (400 ord)

Arbeidskrav i praksis som vurderes av faglærer:

  • Individuell fagdidaktisk plan for praksisen etter gitte kriterier. Omfang 500 ord.
  • Muntlig presentasjon av fagdidaktisk arbeid i praksis.

 

For studenter som tar emnet som valgfag i grunnskolelærerutdanningen eller videreutdanning gjelder følgende to alternative arbeidskrav (velg kun ett av disse) i stedet for praksis:

  •  Individuell didaktisk oppgave knyttet til et tema innenfor emnet med en skriftlig rapport (omlag 2500 ord), samt en muntlig presentasjon av oppgavens innhold.                            
  •  Gjennomføring av en praktisk utendørs læringsaktivitet (individuelt eller i gruppe) for barn eller skoleelever, som dokumenteres i form av et individuelt refleksjonsnotat (om lag 500 ord), samt en muntlig presentasjon av gjennomføringen.

Det vil bli gitt kriterier for de ulike arbeidskravene.

For studenter i barnehagelærerutdanningen som gjennomfører obligatorisk praksis i emnet, foregår en kontinuerlig vurdering av studentenes evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Eksamen i emnet består av:

Individuell praktisk muntlig eksamen. Alle hjelpemidler tillat.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Pensum

Bøker/hefter kjøpes eller bestilles av studentene selv (gode tilbud på nettet). Artikkelsamlinger kjøpes på trykkeriet, UiT- Norges arktiske Universitet, campus Alta. Disse blir gjort klar for salg før oppstart.

Felles bøker og artikkelsamling:

  • Bagøien, T. E. og Storli, R. (2013): Lag en naturlekeplass ¿ i barnehage og skole. Gyldendal Akademisk
  • Bøhler, T. (2013). Fugler Et idé-og aktivitetshefte. http://nofoa.no/Fugleskolen/PDF/idehefte.pdf
  • Damhaug, O.C., Elvehøy, I.L., Vedum, T.V. & Ødegaard, T. 2001. Fritt fram for uteskole. Lek og læring i natur-og miljøfag. Håndbok for lærere. Aschehoug.
  • Kvammen, P.I., Lie, S. Nyhus, G.C. Vedum, T.V. & Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen. Kap 5, 6, 7, 9, 12,13, 14, 15, og 16. Fagbokforlaget.
  • Mytting, I. & Bischoff, A. (2010). Friluftsliv. Kap: 1, 3 ¿ 10, 12 ¿ 14. Oslo: Gyldendal.
  • Polarsirkelelen friluftsråd. 2012. Midt i matfatet. Tips for høstingsaktiviteter i barnehage og grunnskoler. http://www.polarsirkelen.vgs.no/Handlers/fh.ashx?MId1=145&FilId=22535
  • Strand, J.E.T. (2016). Små ornitologer. Fugler som tema i barnehagen året rundt. Lappmeisen 27. Medlemsblad Norsk Ornitologisk Foreining, avd. Finnmark. s. 9-15.
  • Artikkelsamling for arktisk natur som læringsarena, høstmodul BLU-2019 ¿ høsten 2016. Tema: Naturmangfold og naturbruk. Faglærere Inger W. Anundsen, Stig Misund, Jo Espen Tau Strand og Tove Aagnes Utsi.
  • Egenvalgt artikkel(er) pensum knyttet til praksis og didaktisk oppgave.

OBS! Pensum retning skole eller barnehage:

Bok og artikkelsamling for didaktisk retning skole

  • Fiskum, Tove A. og Husby, Jon Arve. (Red.). (2014). Uteskoledidaktikk - Ta fagene ut. Cappelen Damm.
  • Artikkelsamling for arktisk natur som læringsarena høstmodul BLU-2019 og vintermodul BLU-2020 - høsten 2016. Tema: Læring og naturopplevelse ¿ retning skolen. Faglærere Inger W. Anundsen, Stig Misund, Jo Espen Tau Strand, og Tove Aagnes Utsi.

 

Bøker og artikkelsamling for didaktisk retning barnehage

  • Lysklett, O. B. (2013). Ute hele uka. Universitetsforlaget. Kap. 4 utgår som pensum.
  • Lundhaug, T og Neegaard H. R (2013). Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk Kap. 1,2,3,4 og 6.
  • Artikkelsamling for arktisk natur som læringsarena høstmodul BLU-2019 og vintermodul BLU-2020 ¿ høsten 2016. Tema: Læring og naturopplevelse retning barnehagen. Faglærere Inger W. Anundsen, Stig Misund, Jo Espen Tau Strand, og Tove Aagnes Utsi.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BLU-2019
  • Tidligere år og semester for dette emnet