vår
2024
BED-3039 Endringsledelse - 10 stp
Innhold
Kurset omhandler de utfordringer vi står overfor når vi skal lede organisasjoner i kontinuerlig endring. Det skal gi kunnskap om og ferdigheter i det å lede strategiske endringsprosesser. På et overordnet nivå vil kurset gi bred innsikt i teorier om omstilling og endringsledelse. Det inkluderer teorier om drivkrefter for endring, ulike perspektiver på hvordan endringer kan forstås, samt de konkrete grepene som kan benyttes i planlagte omstillingsprosesser. På et mer konkret nivå er det ønskelig å gi studentene forståelse for at endring i det daglige handler om at ledere og ansatte lærer av beslutninger, planer og handlinger, og på den måten utvikler ny kunnskap i sitt arbeid. Det fordrer reflekterte mennesker i dynamiske og lærende organisasjoner.
Følgende emner står sentralt i kurset:
- Endringens drivkrefter
- Teorier om strategier for omstilling av organisasjoner
- Endringsdesign
- Endringskapasitet
- Endringsgrep: struktur og/eller kultur
- Implementering
- Motstand mot endring
- Hvordan måle om endringen har vært vellykket
.
Hva lærer du
Kunnskaper:
- Kandidaten har avansert kunnskap om forskningstradisjoner, teorier og begreper innenfor endringsledelse.
- Kandidaten har inngående kunnskap om emnets vitenskapelige problemstillinger og den akademiske debatten om dem.
- Kandidaten har inngående kunnskap om hvordan fagets teorier, perspektiver og «verktøykasse» kan brukes til å planlegge og gjennomføre konkrete endringsprosesser.
- Kandidaten har inngående kunnskap om hvordan fagets teorier og begreper kan brukes til å analysere faglige problemstillinger innenfor endringsledelse.
Ferdigheter:
- Kandidaten kan forholde seg kritisk til forskningslitteraturen innenfor feltet endringsledelse.
- Kandidaten kan bruke sin kunnskap til å formulere og strukturere egne faglige problemstillinger.
- Kandidaten kan anvende perspektiver på endring som analytiske redskaper i empiriske studier av endringsprosesser.
- Kandidaten kan vurdere eksisterende teorier og begreper innenfor feltet, og anvende teorier til å arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig, og avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- Kandidaten kan overføre teorier, begreper og metoder knyttet til endring og omstilling til bruk i praksis.
Generell kompetanse:
- Kandidaten kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i emnet
- Kandidaten kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige og anvendte problemstillinger, analyser, konklusjoner og anbefalinger innenfor emnet
- Kandidaten kan bidra med utvikling og nytenkning innenfor endringsledelse
- Kandidaten kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor endringsledelse for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- Kandidaten kan bruke sin fagterminologi til å kommunisere med andre fageksperter på området.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 23.02.2024 09:00 (Utlevering) 08.03.2024 14:00 (Innlevering) |
50/100 | 2 Uker | A–E, stryk F |
Hjemmeeksamen | 05.04.2024 09:00 (Utlevering) 19.04.2024 15:00 (Innlevering) |
50/100 | 2 Uker | A–E, stryk F |
Mer info om arbeidskrav
Obligatorisk arbeidskrav som i grupper på 2 eller 3 personer. Oppgaven skal være på inntil 10 sider kjernetekst (forside, innholdsoversikt eller referanseliste inngår ikke i dette sidetallet). Font Times New Roman 12 og linjeavstand 1 ½. Bruk standard oppgaveforside (finnes på UiT sine sider) og inkluder kandidatnumre på forsiden.
Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-3039
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet