høst
2022
LER-1611 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Innhold
Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 1-7. Dette omhandler:
- Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse
- Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
- Klasseledelse
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Skolen som organisasjon og samarbeid med andre institusjoner
Hva lærer du
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om observasjonsmetoder
- har kunnskap om lærerens oppgaver og roller i skolen
- har kunnskap om kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan øve på planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
- kan øve på å lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan anvende sine kunnskaper til å gjennomføre undervisning for alle elever
Undervisning
Praksisperiodens hovedfokus er lærerrollen og elevers læring. Studentene skal tilegne seg kunnskap om observasjon av lærerrollen og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må også regne med at de skal gjennomføre undervisning i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring av emnet
Evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging, fra studenter, praksislærere og faglærere
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Oppmøte i praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Evaluering av praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Praksismappe | Godkjent – ikke godkjent |
ITP-uke | Godkjent – ikke godkjent |
Praksisopplæring | Godkjent – ikke godkjent |
Observasjonspraksis | Godkjent – ikke godkjent |
Digital praksismappe med dokumentasjon | Godkjent – ikke godkjent |
Forventningsnotat | Godkjent – ikke godkjent |
Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa | Godkjent – ikke godkjent |
Skriftlig egenvurdering høst/vår | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Deltakelse i all praksisopplæring, inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
- Delta på observasjonsoppgaver i ITP-uke
- 90 % oppmøte i praksis
- Opprette digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonsfaglig utvikling
- Forventningsnotat ca.400 ord
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
- Skriftlig egenvurdering høst/vår
- Evaluering av praksis
Kontinuasjonseksamen
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: LER-1611
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet