vår 2015
FYSIO-104B Klinisk undersøkelse, vurdering og tiltak i fysioterapi-B - 30 stp

Emnetype

Emnet inngår i bachelor i fysioterapi og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet går over 3. og 4. semester på fysioterapeututdanningen. Studentene tilegner seg kunnskaper innen psykologi og pedagogikk (4 sp); sosiologi og sosialantropologi (2 sp); personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse (2 sp); biomekaniske og neurofysiologiske aspekter ved bevegelse (4 sp); bevegelsesanalyse og bevegelseserfaring (2 sp); helse, behandlingsfilosofi og faghistorie (2 sp); sykdomslære og funksjonshemming (2 sp); behandling rehabilitering og habilitering (8 sp); helsefremmende og forebyggende arbeid (4 sp).

Hva lærer du

¿   Studenten kan forklare hvordan utvikling og endring av bevegelse og funksjon skjer i et samspill mellom motoriske, sansemessige, kognitive og følelsesmessige faktorer, i et gjensidig forhold mellom mennesket og dets nærmiljø.

¿   Studenten kan planlegge og gjennomføre undersøkelser, gjenkjenne relevante funksjonsproblemer og sette disse i en kontekst. Studenten kan under veiledning prøve ut fysioterapeutiske behandlingsmetoder/framgangsmåter rettet mot å lindre smerte, vedlikeholde eller bedre menneskers funksjonsevne, og forebygge helseplager.

¿   Studenten forstår vurderingens sentrale plass i alt fysioterapifaglig arbeid, og kan fortolke og forklare informasjonen de får gjennom samtale og kroppsundersøkelse i forhold til kunnskap om sykdoms- og skadeprosesser, funksjon og innsikt i pasientens livssituasjon.

¿   Studentene kan vurdere hvordan forhold i oppvekst-, arbeids- og nærmiljø kan skape uheldige belastninger som påvirker funksjon og arbeidsevne. Studenten kan bruke sin innsikt i hvordan kroppen reagerer på belastning, i tilrettelegging av tiltak for å fremme helse og forebygge helseplager.

¿   Studenten kan redegjøre for hvordan sykdom oppstår, utvikles og påvirker mennesket kroppslig på organ- og funksjonsnivå i ulike alder.

¿   Student forstår hvordan smerte og sykdom påvirker menneskets liv og muligheter til å delta i arbeidsliv og andre sosiale sammenhenger.

¿   Studenten kan oppsummere funn og vurderinger, formidle de til pasienten og involvere pasienten i diskusjon om forventninger til fysioterapi og mål for behandling. Studenten kan definere realistiske mål for tiltakene sammen med veiledere og lærere.

Studenten kan beskrive habilitering og rehabilitering som ideologi og arbeidsform, og forklare fysioterapeutens rolle og oppgaver i det tverrfaglige teamet. 


Undervisnings- og eksamensspråk

I hovedsak norsk, men undervisning og eksamen kan gjennomføres på svensk, dansk og engelsk.

Undervisning

Arbeid i basisgrupper, ferdighetstrening, bevegelsesaktivitet, forelesninger og temadager, skriftlig arbeid, praksis og selvstudium.

Praksis: 14 uker: 7 uker i 3.semester og 7 uker i 4.semester. For å kunne gå ut i praksis i 3.semester må eksamen i første studieår være bestått, og krav til studiedeltakelse i ferdighetstrening må være overholdt. For å kunne gå ut i 4.semester praksis må krav til studiedeltakelse i ferdighetstrening være overholdt.


Eksamen

Mappevurdering og individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i den innleverte mappen.  Eksamensmappen må være vurdert til bestått for at studentene skal kunne fremstille seg til muntlig eksamen.  Det skriftlige arbeidet og den muntlige eksamen vurderes med bokstavkarakter på en skala fra A-F. Ved ikke bestått etter muntlig må det leveres inn ny mappe med påfølgende muntlig eksaminasjon. 

4-5 arbeidskrav. 

Kontinuasjonseksamen etter universitets retningslinjer.


Pensum

Pensum vil bli lagt ut i Fronter

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: FYSIO-104B
  • Tidligere år og semester for dette emnet