vår 2026
HEL-6350 Veiledning som pedagogisk metode i helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning - 5 stp

Emnetype

Etter- og videreutdanningsemne på masternivå for vitenskapelig ansatte innen helse- og

sosialfagutdanninger og helse-sosialpersonell


Opptakskrav

Bachelorgrad innen helse-, sosialfag, eller annen relevant bachelorgrad.

Søknadsfrist: 1. desember 2025.

Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.


Innhold

  • Teoretisk grunnlag for læring
  • Relasjonens betydning i veiledning
  • Metoder og tilnærminger i veiledning
  • Kommunikasjonsteori
  • Veiledning som strukturert prosess, faser i veiledning
  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av veiledningsprosessen
  • Veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
  • Rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
  • Refleksjon som prosess og metode i veiledning
  • Skikkethetsvurdering
  • Bruk av digitale verktøy inkludert kunstig intelligens i veiledning
  • Lovverk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Beskrive teorier om læring i helse- og sosialfaglig utdanning.  
  • Beskrive sentrale teorier og metoder innen veiledning og forklare hvordan veiledning fungerer som en strukturert prosess. 
  • Analysere prinsipper for kommunikasjon og samspill i veiledning og vurdere hvordan kultur og kontekst påvirker veiledningsprosesser. 
  • Identifisere sentrale trekk ved tverrprofesjonell samhandling og forklare hvordan roller og ansvar fordeles i ulike veiledningssituasjoner.  
  • Tolke og anvende relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter innen veiledning, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering. 
  • Utforske og diskutere hvordan generativ kunstig intelligens (KI) påvirker læring og vurdering. 

Ferdigheter

  • Anvende samtaleverktøy og metoder for å fremme refleksjon og læring hos veisøker. 
  • Gi konstruktive og læringsfremmende tilbakemeldinger i veiledning.
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning som en kunnskapsbasert, målrettet og refleksiv prosess. 
  • Analysere og vurdere egen veiledningspraksis gjennom systematisk, kritisk og etisk refleksjon. 

Generell kompetanse

  • Kritisk reflektere over egen veiledningspraksis og tilpasse til veisøker og kontekst basert på teori, empiri og erfaring.  
  • Identifisere og diskutere etiske utfordringer i veiledning og begrunne etiske valg i egen veiledningspraksis.  
  • Bruke veiledningskunnskap til å håndtere konflikter og gjennomføre vanskelige samtaler.

Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

  • Individuell fordypning
  • Samarbeid og tilbakemelding (en til en, grupper)
  • Refleksjonslogg
  • Individuell ferdighetstrening i å veilede, oppgaveløsning
  • Videoproduksjon

Nettbasert undervisning

Studiesamlinger fysisk og digital (7 samlinger, totalt 20 timer)

Fysisk studiesamling: Kirkenes, Midt-Troms, Harstad, Tromsø, Hammerfest, Narvik Det tas forbehold om stedlig ressurser og tilstrekkelig studenttall. Alternativt vil det bli digital gjennomføring.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Mappevurdering 12.06.2026 14:00 (Innlevering) Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk deltakelse Godkjent – ikke godkjent
Skikkethetsvurdering Godkjent – ikke godkjent
Rammevilkår for veiledning Godkjent – ikke godkjent
Veiledningsfestival Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Obligatorisk deltakelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse ved studiesamlingene (1-7). Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Krav om tilstedeværelse begrunnes med at studenten får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg kun ved å lese litteratur og/ eller ta eksamen. Veiledning er et ferdighetsfag. Kunnskap og ferdigheter innen veiledning utvikles gjennom å praktisere, diskutere og reflektere over veiledningspraksis.

  • Skikkethetsvurdering

Studenten skal vurdere skikkethet med bakgrunn i en oppgitt oppgave. Arbeidskravet leveres som en skriftlig besvarelse og må være godkjent av faglærer.

  • Rammevilkår for veiledning

Studentene skal kople veiledning til egen kontekst med bakgrunn i en gitt oppgave. Arbeidskravet leveres som en skriftlig besvarelse. I tillegg skal hver student gi tilbakemelding på minst 1 av medstudenters tekst i prosessen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.

  • Veiledningsfestival (siste studiesamling)

Studentene skal dele og diskutere tematikker knyttet til emnet med bakgrunn i føringer for arrangementet. Bidraget skal være skriftlig og/eller muntlig og må være godkjent av faglærer.


Mer info om mappevurdering

Dokumentasjon av læringsprosess

Studentene leverer inn en portfolio med dokumentasjon (eksempelvis video + tekst) av og refleksjon over egen læringsprosess og måloppnåelse i emnet.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø | Hammerfest | Narvik | Finnsnes |
  • Studiepoeng: 5
  • Emnekode: HEL-6350
  • Tidligere år og semester for dette emnet