vår
2026
HEL-6350 Veiledning som pedagogisk metode i helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning - 5 stp
Opptakskrav
Bachelorgrad innen helse-, sosialfag, eller annen relevant bachelorgrad.
Søknadsfrist: 1. desember 2025.
Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.
Innhold
- Teoretisk grunnlag for læring
- Relasjonens betydning i veiledning
- Metoder og tilnærminger i veiledning
- Kommunikasjonsteori
- Veiledning som strukturert prosess, faser i veiledning
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av veiledningsprosessen
- Veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- Rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- Refleksjon som prosess og metode i veiledning
- Skikkethetsvurdering
- Bruk av digitale verktøy inkludert kunstig intelligens i veiledning
- Lovverk
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Beskrive teorier om læring i helse- og sosialfaglig utdanning.
- Beskrive sentrale teorier og metoder innen veiledning og forklare hvordan veiledning fungerer som en strukturert prosess.
- Analysere prinsipper for kommunikasjon og samspill i veiledning og vurdere hvordan kultur og kontekst påvirker veiledningsprosesser.
- Identifisere sentrale trekk ved tverrprofesjonell samhandling og forklare hvordan roller og ansvar fordeles i ulike veiledningssituasjoner.
- Tolke og anvende relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter innen veiledning, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering.
- Utforske og diskutere hvordan generativ kunstig intelligens (KI) påvirker læring og vurdering.
Ferdigheter
- Anvende samtaleverktøy og metoder for å fremme refleksjon og læring hos veisøker.
- Gi konstruktive og læringsfremmende tilbakemeldinger i veiledning.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning som en kunnskapsbasert, målrettet og refleksiv prosess.
- Analysere og vurdere egen veiledningspraksis gjennom systematisk, kritisk og etisk refleksjon.
Generell kompetanse
- Kritisk reflektere over egen veiledningspraksis og tilpasse til veisøker og kontekst basert på teori, empiri og erfaring.
- Identifisere og diskutere etiske utfordringer i veiledning og begrunne etiske valg i egen veiledningspraksis.
- Bruke veiledningskunnskap til å håndtere konflikter og gjennomføre vanskelige samtaler.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
- Individuell fordypning
- Samarbeid og tilbakemelding (en til en, grupper)
- Refleksjonslogg
- Individuell ferdighetstrening i å veilede, oppgaveløsning
- Videoproduksjon
Nettbasert undervisning
Studiesamlinger fysisk og digital (7 samlinger, totalt 20 timer)
Fysisk studiesamling: Kirkenes, Midt-Troms, Harstad, Tromsø, Hammerfest, Narvik Det tas forbehold om stedlig ressurser og tilstrekkelig studenttall. Alternativt vil det bli digital gjennomføring.
Timeplan
Eksamen
| Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
|---|---|---|
| Mappevurdering | 12.06.2026 14:00 (Innlevering) | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
| Obligatorisk deltakelse | Godkjent – ikke godkjent | |
| Skikkethetsvurdering | Godkjent – ikke godkjent | |
| Rammevilkår for veiledning | Godkjent – ikke godkjent | |
| Veiledningsfestival | Godkjent – ikke godkjent | |
Mer info om arbeidskrav
- Obligatorisk deltakelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse ved studiesamlingene (1-7). Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Krav om tilstedeværelse begrunnes med at studenten får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg kun ved å lese litteratur og/ eller ta eksamen. Veiledning er et ferdighetsfag. Kunnskap og ferdigheter innen veiledning utvikles gjennom å praktisere, diskutere og reflektere over veiledningspraksis.
- Skikkethetsvurdering
Studenten skal vurdere skikkethet med bakgrunn i en oppgitt oppgave. Arbeidskravet leveres som en skriftlig besvarelse og må være godkjent av faglærer.
- Rammevilkår for veiledning
Studentene skal kople veiledning til egen kontekst med bakgrunn i en gitt oppgave. Arbeidskravet leveres som en skriftlig besvarelse. I tillegg skal hver student gi tilbakemelding på minst 1 av medstudenters tekst i prosessen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.
- Veiledningsfestival (siste studiesamling)
Studentene skal dele og diskutere tematikker knyttet til emnet med bakgrunn i føringer for arrangementet. Bidraget skal være skriftlig og/eller muntlig og må være godkjent av faglærer.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø | Hammerfest | Narvik | Finnsnes |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: HEL-6350
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Undersider
- Samlinger våren 2026
- Tidligere år og semester for dette emnet