høst
2024
VID-6070 Nordsamisk 1-7. Språkstruktur, lese- og skriveopplæring - 15 stp
Emnetype
Emnet er et emne for de som har valgt samisk i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn.
Emnet kan også tas som videreutdanning for lærere i grunnskolen. Det søkes da om opptak gjennom EVU-web.
Studiet er tilpasset studenter med kunnskaper i nordsamisk på morsmålsnivå, og forutsetter derfor både praktiske og teoretiske forkunnskaper tilsvarende nordsamisk som førstespråk eller solide kunnskaper som andrespråk fra den videregående skole, eller bestått Samisk semesteremne fra Samisk høgskole eller SAM-2031 og SAM-2131 fra UiT, eller tilsvarende.
Opptakskrav
For studenter på Master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn, jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Dersom emnet skal tas som videreutdanning for lærere er opptakskravet:
Fullført lærerutdanning eller tilsvarende.
Det søkes opptak til emnet gjennom EVU-web.
Søknadsfrist er 15. mai.
Innhold
Dette emnet har et særlig fokus på nordsamisk som system og på barns språkutvikling. Det blir lagt vekt på overgangen barnehage - skole og på begynneropplæring i lesing og skriving for elever på nordsamisk. Studentene får styrket sin kunnskap om forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og får styrket sin kunnskap om nordsamisk som system. Studentene blir kjent med ulike tilnærminger til lesing og skriving og om bruk av fortellinger som pedagogisk verktøy.Hva lærer du
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- nordsamisk som system med vekt på fonologi og morfologi
- forholdet mellom muntlig og skriftlig språk
- språkteknologiske ressurser for nordsamisk
- bruk av fortellinger som pedagogisk verktøy
- samiske barns språkutvikling og skrive- og leseutvikling
- metaspråklig bevissthet og ordlæring
- ulike tilnærminger til lesing og skriving som er relevante for samisk
- lese- og skrivevansker i et forebyggende perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske nordsamisk ortografi i teori og praksis
- bruke kunnskap om nordsamisk fonologi og morfologi i arbeidet med lese- og skriveopplæring
- bruke kunnskap om språk og språkutvikling i språkstimulerende arbeid og gjøre greie for valg som kan fremme muntlig og skriftlig språkutvikling hos elevene
- gjøre greie for og reflektere over valg av ulike metoder i den første lese- og skriveopplæringa
- bruke ulike kartleggingsverktøy og oppdage forsinka språklig og/eller lese- og skriveutvikling
- vurdere samiskfaglige læremiddel med tanke på læringa til ulike elever
- anvende målspråket i undervisninga
Kompetanse
Studenten:
- har styrket sitt eget skriftlige språk
- kan planlegge og reflektere over samiskundervisning, særlig i begynneropplæringa
- kan reflektere over hvordan man som samisklærar kan drive innovativ og fantasifull undervisning som fører til mestring og utvikling
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av studentaktive undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på at studentene får utvikla sine grunnleggende språklige ferdigheter. Studentene skal få erfaring med arbeidsformer som de kan bruke i skolen.
Emnet har to samlinger i Tromsø. I tillegg er det nettundervisning via Zoom hver uke.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 29.11.2024 09:00 |
6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Fagtekst | Godkjent – ikke godkjent | ||
To skriftlige oppgaver | Godkjent – ikke godkjent | ||
Muntlig framføring | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: VID-6070
- Ansvarlig enhet
- Institutt for språk og kultur
- Spørsmål om emnet
-
E-post: aisi@hjelp.uit.no
Telefon: 77660793
- Tidligere år og semester for dette emnet