høst
2024
PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum - 10 stp
Innhold
Emnet fokuserer på autentiske problemstillinger fra elevenes skolehverdag. Ved å forene teori, forskning og bidrag fra praksis, gir emnet en innføring i utfordringer knyttet til lærerens rolle som tilrettelegger for elevenes faglige og sosiale utvikling. Sentralt i emnet er beskrivelse, analyse og drøfting av klasseledelse og et godt læringsmiljø med grunnlag i observasjon og deltakelse i noen sentrale undervisningsaktiviteter. Profesjonsetikk i dette emnet fokuserer mot etiske teorier og drøfting av relevante case relatert til lærerens etiske ansvar.
Grunnleggende ferdigheter i informasjonskompetanse, muntlig aktivitet og skriveopplæring inngår som en del av dette emnet.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om;
- å ta elevens perspektiv
- betydningen av klasseledelse og et godt læringsmiljø
- danning og digital dømmekraft
- læring og læringsteori
- ungdom og identitet
- profesjonsetikk og etiske teorier
- observasjon som metode
Ferdigheter
Studenten kan;
- reflektere over strategier for å etablere et godt læringsmiljø
- reflektere over og diskutere læring i ulike kontekster og med ulikt formål
- reflektere, diskutere og ta stilling i problemstillinger vedrørende profesjonsetikk
- redegjøre for danning som begrep og relevansen av danning i dagens samfunn
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsformer
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-1015, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 1. år.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 11.12.2024–13.12.2024 | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Deltakelse på undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
IKomp | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig akademisk tekst | Godkjent – ikke godkjent | |
Presentasjon av akademisk tekst | Godkjent – ikke godkjent | |
Respons på medstudenters presentasjon av akademisk tekst | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Bestått praksis PFF-1015
- Deltakelse på 80 % av undervisningen
- Obligatorisk nettkurs om informasjonskompetanse, skriveopplæring og formelle krav til kildebruk og referanse (iKomp)
- Akademisk tekst fra egen praksis som skrives i grupper på to til tre studenter (omfang 3000 ord)
- Gruppevis muntlig presentasjon av akademisk tekst på seminar
- Respons på medstudenters muntlige fremlegg av akademisk tekst
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PFF-1020
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet