høst
2024
PED-3302 Lek og utforskende pedagogikk - 10 stp
Innhold
I dette emnet presenteres og drøftes nyere forskning på lek og utforskende pedagogikk i barnehage. Lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver på lek og barns meningsskaping står sentralt. Emnet vil utfordre studentene til faglige og kritiske analyser og drøftinger i lys av profesjonsetiske problemstillinger.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
En kandidat som har fullført dette emnet har:
- Inngående kunnskap om nyere forskning og ulike perspektiv på barns meningsskaping og lek
- Inngående kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger i lys av forskning og pågående debatter
- Inngående kunnskap om utforskende pedagogikk
Ferdigheter
En kandidat som har fullført dette emnet kan:
- Igangsette, inspirere og veilede utforskende pedagogiske praksiser
- Lede endringsprosesser i barnehagen knyttet til lek og utforskende pedagogikk
Kompetanse
En kandidat som har fullført dette emnet kan:
- Analysere og drøfte hvordan ulike forståelser og perspektiver på barns meningsskaping og lek får konsekvenser for barnehagens utforskende pedagogikk
- Analysere, formidle og begrunne pedagogiske valg og praksiser
- Anvende kritisk tenking i pedagogiske prosesser
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Individuell skriftlig fagtekst | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig presentasjon i gruppe | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3302
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet