høst 2024
PED-3039 Rådgivning og samarbeid - 10 stp

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk, campus Alta/Tromsø. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.

Innhold

Emnet skal forberede deg i rollen som spesialpedagogisk rådgiver. Emnet vil gi innsikt og forståelse for ulike teorier og prosesser knyttet til rådgivning og veiledning. Fokus legges på ulike modeller for samarbeid, ansvars- og oppgavefordeling i spesialpedagogisk arbeid. Det vil bli gitt innsikt i samarbeid med foreldre og i tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid. Emnet skal forberede deg til å gjennomføre ulike spesialpedagogiske rådgivningsprosesser og å kunne følge opp utredningsarbeid i praksisfeltet. Jus- og etikk knyttet til samarbeid samt etiske utfordringer i rådgiverrollen vil bli vektlagt.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

  • Teorier, modeller og etiske utfordringer knyttet til samarbeid, rådgivning og veiledning på det spesialpedagogiske feltet.
  • planlegging og gjennomføring av spesialpedagogisk rådgivning og samarbeid i lys av nasjonal og internasjonal forskning.
  • systemrettet arbeid, sakkyndighetsvurdering og bruk av IOP som styringsredskap i spesialundervisning.
  • hvilke muligheter og barrierer som ligger i samarbeid med foreldre og andre tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og ulike tverrfaglige og tverretatlige samarbeidsprosesser.
  • gjøre rede for praksisen i systemrettet arbeid.
  • samarbeide om utvikling av sakkyndige rapporter, samt utforming, bruk og evaluering av IOP.
  • reflektere kritisk rundt eksisterende teorier og modeller innenfor samarbeids- og rådgivningssamtaler    

Kompetanse

Studenten kan:

  • grunnleggende teknikker og strategier som er viktige i samarbeids- og rådgivningsoppgaver.
  • forstå etiske og juridiske retningslinjer for samarbeid mellom ulike nivåer i det spesialpedagogiske praksisfeltet.
  • planlegge og gjennomføre sakkyndighetsarbeid og rådgivningssamtaler innen spesialpedagogiske problemstillinger.
  • delta i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid innen spesialpedagogiske problemstillinger.  

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk med noe engelskspråklig litteratur.

Undervisning

Det vil bli gitt digital undervisning i all hovedsak.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 1 Uker A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Fremmøte på undervisning Godkjent – ikke godkjent
Individuelt refleksjonsnotat Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig rapport Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • 80 % fremmøte på samlingene.
  • Individuelt refleksjonsnotat om egenvurdering i samarbeid og rådgivning.
  • Skriftlig rapport fra rådgivningsøvelser i små grupper.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø | Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3039
  • Tidligere år og semester for dette emnet