høst
2024
PED-3039 Rådgivning og samarbeid - 10 stp
Innhold
Emnet skal forberede deg i rollen som spesialpedagogisk rådgiver. Emnet vil gi innsikt og forståelse for ulike teorier og prosesser knyttet til rådgivning og veiledning. Fokus legges på ulike modeller for samarbeid, ansvars- og oppgavefordeling i spesialpedagogisk arbeid. Det vil bli gitt innsikt i samarbeid med foreldre og i tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid. Emnet skal forberede deg til å gjennomføre ulike spesialpedagogiske rådgivningsprosesser og å kunne følge opp utredningsarbeid i praksisfeltet. Jus- og etikk knyttet til samarbeid samt etiske utfordringer i rådgiverrollen vil bli vektlagt.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- Teorier, modeller og etiske utfordringer knyttet til samarbeid, rådgivning og veiledning på det spesialpedagogiske feltet.
- planlegging og gjennomføring av spesialpedagogisk rådgivning og samarbeid i lys av nasjonal og internasjonal forskning.
- systemrettet arbeid, sakkyndighetsvurdering og bruk av IOP som styringsredskap i spesialundervisning.
- hvilke muligheter og barrierer som ligger i samarbeid med foreldre og andre tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere.
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og ulike tverrfaglige og tverretatlige samarbeidsprosesser.
- gjøre rede for praksisen i systemrettet arbeid.
- samarbeide om utvikling av sakkyndige rapporter, samt utforming, bruk og evaluering av IOP.
- reflektere kritisk rundt eksisterende teorier og modeller innenfor samarbeids- og rådgivningssamtaler
Kompetanse
Studenten kan:
- grunnleggende teknikker og strategier som er viktige i samarbeids- og rådgivningsoppgaver.
- forstå etiske og juridiske retningslinjer for samarbeid mellom ulike nivåer i det spesialpedagogiske praksisfeltet.
- planlegge og gjennomføre sakkyndighetsarbeid og rådgivningssamtaler innen spesialpedagogiske problemstillinger.
- delta i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid innen spesialpedagogiske problemstillinger.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 16.12.2024 09:00 (Utlevering) 20.12.2024 14:00 (Innlevering) |
1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Fremmøte på undervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Individuelt refleksjonsnotat | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig rapport | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø | Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3039
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet