høst
2024
MAT-6053 Innføring i logikk, bevis, resonnering og argumentasjon med programmering - 5 stp
Emnetype
Emnet tilbys som videreutdanningsemne. Hovedmålgruppen er lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, påfyll eller oppfrisking av kunnskaper. Emnet er åpent for alle som oppfyller opptakskravene.
Desentralisert - campus Tromsø har ansvar for emnet, men studentene trenger ikke å komme til Tromsø. Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark, med forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper. Det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark. Se nærmere beskrivelse under undervisningsmetoder.
Innhold
Emnet gir studentene en innføring i logikk, bevis, matematisk resonnering og matematisk argumentasjon, som innbefatter grunnleggende mengdelære, utsagnslogikk, ulike bevistyper, relasjoner, funksjoner og matematisk induksjon. Emnet inneholder en innføring i programmering som innføring til logiske metoder, et verktøy for problemløsning og å trene på algoritmisk tekning. Studentene vil få innsikt i didaktiske aspekter knyttet til programmering i matematikkfaget. Arbeidsformene og temaene i faget knyttes til innhold i skolen gjennom didaktiske refleksjoner.Hva lærer du
Kunnskap - Studentene:
- Kjenner til grunnleggende notasjon og terminologi for mengder
- Har en grunnleggende forståelse for utsagnslogikk.
- Kan gjøre rede for begrepene valuasjon, logisk ekvivalens, logisk konsekvens, gyldighet, oppfyllbarhet og kontradiksjon.
- Kjenner til enkelte relevante didaktiske tilnærminger knyttet til det matematiske innholdet.
Ferdigheter - Studentene:
- Kan lese og forstå matematiske argumenter og anvende ulike bevistyper, blant annet induksjonsbevis • Kan anvende grunnleggende mengdelære
- Kan definere, anvende og regne på grunnleggende matematiske strukturer, som mengder, tupler, relasjoner og funksjoner.
- Kan bruke programmering som et verktøy i problemløsning
Generell kompetanse - Studentene:
- Kan skrive enkle bevis og induksjonsbevis
- Kan reflektere over hvordan innholdet i emnet kan relateres til matematikk som skolefag
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, og tilbud om inntil 6 nettmøter med veiledning, samt desentraliserte samlinger. Deltagelse på nettmøter og samlinger er ikke obligatorisk. De desentraliserte samlingene er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til 1-2 desentraliserte halvdagssamlinger per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.
Det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark. Emnet har ikke deltagelse på undervisning som arbeidskrav.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 45 Minutter | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Oblig | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: MAT-6053
- Ansvarlig enhet
- Institutt for matematikk og statistikk
- Tidligere år og semester for dette emnet