høst
2024
MAT-6052 Skolerettet kalkulus med programmering og beregninger - 5 stp
Emnetype
Emnet tilbys som videreutdanningsemne. Hovedmålgruppen er lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, påfyll eller oppfrisking av kunnskaper. Emnet er åpent for alle som oppfyller opptakskravene, men det anbefales at deltakerne enten har tatt MAT-6051 Introduksjon til kalkulus eller har tilsvarende kompetanse (for eksempel R2 fra videregående skole).Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
MAT-6101 Innføring i kalkulus for lærere 5 stpMAT-0001 Brukerkurs i matematikk 5 stp
FSK-1001 Innføring i fiskerifag 5 stp
FSK-1001MA Innføring i fiskerifag: Matematikkdel 5 stp
FSK-1001FI Innføring i fiskerifag: Fiskerifagdel 5 stp
FSK-1001KJ Innføring i fiskerifag: Kjemidel 5 stp
BED-1007 Matematikk for økonomer 5 stp
BED-1007F Matematikk for økonomer 5 stp
BED-1007NETT Matematikk for økonomer 5 stp
Innhold
Emnet bygger videre på kunnskapene fra videregående skole (eller MAT-6051 Introduksjon til kalkulus). Temaer som tas opp er følger og rekker, integrasjon og differensialligninger. Videre inneholder emnet en innføring i programmering og enkle numeriske metoder. Studentene vil få innsikt i didaktiske aspekter knyttet til programmering i matematikkfaget. Arbeidsformene og temaene i faget knyttes til innhold i skolen gjennom didaktiske refleksjoner.Hva lærer du
Kunnskap - Studentene:
- kjenner begrepene følge og rekke, og begrepene konvergens og divergens.
- kjenner geometriske følger og geometriske rekker
- kjenner til eksempler på rekursive sammenhenger som brukes i skolen
- kjenner definisjonen av det bestemte integralet og den tilhørende fortolkningen ved areal.
- kjenner begrepene antiderivert og ubestemt integral, og sammenhengen mellom bestemte og ubestemte integral
- kjenner til løsningsmetoder for enkle differensialligninger
- kjenner til noen enkle numeriske metoder for å finne tilnærminger til bestemte integraler, samt for å finne tilnærmede løsninger av ligninger og differensialligninger
- kjenner til enkelte relevante didaktiske tilnærminger knyttet til det matematiske innholdet, herunder utforskende virksomhet og algoritmisk tenking
Ferdigheter - Studentene:
- kan finne grensen til en følge, og avgjøre om en geometrisk rekke konvergerer
- kan utforske rekursive sammenhenger ved å bruke programmering
- kan løse ligninger numerisk ved bi-seksjon og Newtons metode
- kan beregne ubestemte integraler ved hjelp av substitusjon og delvis integrasjon
- kan beregne bestemte integraler og anvende disse til å løse enkelte praktiske problemer.
- kan bruke programmering til å implementere algoritmer for å beregne bestemte integraler numerisk
- kan bygge enkelte praktiske matematiske modeller basert på differensiallikninger, og kunne løse slike differensiallikninger analytisk og finne tilnærmede løsninger numerisk
Generell kompetanse - Studentene
- kan utarbeide matematiske modeller for problemstillinger hentet fra både praktiske og teoretiske kontekster, samt gjøre rede for gyldigheten av modellene og begrensingene deres, både skriftlig og muntlig.
- kan analysere matematiske modeller ved å bruke de analytiske og numeriske tilnærminger introdusert i dette emnet.
- kan utforme egne matematiske resonnementer, presentere disse resonnementene i et presist matematisk språk og argumentere for gyldigheten deres, både skriftlig og muntlig.
- kan tolke, bearbeide, vurdere og diskutere det matematiske innholdet i skriftlige, muntlige og grafiske framstillinger
- kan reflektere over hvordan innholdet i emnet kan relateres til matematikk som skolefag
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, og tilbud om inntil 6 nettmøter med veiledning, samt desentraliserte samlinger. Deltagelse på nettmøter og samlinger er ikke obligatorisk. De desentraliserte samlingene er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til 1-2 desentraliserte halvdagssamlinger per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper. Det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark. Emnet har ikke deltagelse på undervisning som arbeidskrav.Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 45 Minutter | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Oblig | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: MAT-6052
- Ansvarlig enhet
- Institutt for matematikk og statistikk
- Tidligere år og semester for dette emnet