høst
2024
BIO-2027 Økologi for lærere - 5 stp
Innhold
Kurset omfatter klassisk og moderne økologi på alle nivåer fra individbasert til økosystembasert økologi med både teoriorientert og feltbasert undervisning. Kurset gir innføring i rådende økologisk teori, med støtte i sentrale eksempler på anvendt økologi samt innsikt i ulike økosystemer. Kurset gir grunnleggende kunnskap for å forstå koblingen mellom biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling.
Kurset gir videre eksempler på hvordan økologi har sin forklaring i ulike deler av biologien, og hvordan økologi belyses med kvantitative data.
Studentene vil delta på et feltkurs i ferskvanns-, marine og terrestriske økosystemer i Nord-Norge med demonstrasjoner og studier av økologiske konsepter og teorier.
Hva lærer du
Kunnskap:
- Kunne definere økologi, ha god forståelse for hvordan økologi integrerer biologisk kunnskap samt ha kjennskap til generell terminologi anvendt i økologi.
- Kunne definere følgende nivåer av økologi og forstå hvordan de er integrert;
- Organismeøkologi (autøkologi, økofysiologi)
- Evolusjonær økologi
- Populasjonsøkologi
- Funksjonell økologi (interaksjonsøkologi, økologi basert på funksjonelle trekk)
- Samfunnsøkologi
- Økosystemøkologi (næringsnettbasert økologi, kretsløpsbasert økologi)
- Anvendt økologi (bevaringsøkologi, global økologi, økosystemtjenester)
- For alle nivå av økologi nevnt ovenfor;
- Ha kjennskap til sentrale abiotiske vilkår innen ferskvanns-, marine og terrestriske systemer
- Ha kjennskap til rådende økologisk teori
- Kunne gjengi eksempler som illustrerer økologisk teori
- Kunne gjengi eksempler som illustrerer økologisk teori
- Kunne definere biodiversitet og se sammenhengen mellom biologisk mangfold og økologi
- Kunne forklare betydning av (ulike) tidsmessige og romlige skalaer for økologiske prosesser
Ferdigheter:
- Kunne anvende økologisk teori i ulike biotoper og økosystemer (som ferskvanns -, marine og terrestriske økosystemer)
- Kunne beskrive biologisk mangfold i økologiske system
- Ha oversikt over vesentlige trusler mot biologisk mangfold
- Kunne utføre metoder for innsamling av økologisk informasjon i ulike biotoper og økosystemer
Kompetanse:
- Kunne drøfte/reflektere over anvendelse av økologisk teori på tvers av økosystemer med ulike abiotiske betingelser
- Kunne drøfte betydningen av variasjon i økologiske system
- Kunne generere informasjon om naturens goder/ økosystemtjenester fra ulike biotoper og økosystemer, samt kunne forklare avveininger mellom bruk av ulike goder
- Kjenne til større globale initiativ for dokumentasjon og politisk rådgivning om klimaendringer (IPPC) og endringer i artsmangfold (IPBES) og hva disse sier om vesentlige trusler mot biologisk mangfold
- Kunne delta i samfunnsdebatten om økologi
- Kunne bygge didaktiske opplegg basert på økologi
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 27.11.2024 09:00 |
3 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Deltakelse på feltkurs | Godkjent – ikke godkjent | ||
Godkjente feltkursrapporter med innsamlede data | Godkjent – ikke godkjent | ||
Seminar-relaterte arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent | ||
Deltakelse på seminarer | Godkjent – ikke godkjent | ||
Deltakelse på mini-symposium | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: BIO-2027
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arktisk og marin biologi
- Spørsmål om emnet
- E-post: ambstudie@hjelp.uit.no
- Kontaktpersoner
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet