vår
2024
FLY-2017 ATPL-teori Blokk II (B) - 15 stp
Innhold
Emnet inneholder tre av delemnene som inngår i teorien til Airline Transport Pilot Licence (ATPL); Operational Procedures, Human Performance and Limitations og Radio Navigation.
Operational Procedures (Operasjonelle bestemmelser)
Fagområder som beskrives: ICAO Annex 6, JAR-OPS Requirements, Navigation Requirements for Long Range Flights, Special Operational Procedures and Hazards, Minimum Equipment Lists, Flight Hazards & Avoidance, Noise Abatement, Security.
Human Performance and Limitations (Menneskelige ytelser og begrensninger)
Fagområder som beskrives: Basic Aviation Physiology and Health Maintenance; Respiratory and Circulatory Systems, The Sensory System, Health and Hygiene, Basic Aviation Psychology; Human Information Processing, Human Error and Reliability, Decision Making, Avoiding and Managing Errors (Cockpit Management), Personality, Human Overload and Underload, Advanced Cockpit Automation.
Radio Navigation (Radionavigasjon)
Fagområder som beskrives: Radio Aids, Basic Radar Principles, Area Navigation Systems, Self-contained and External-referenced Navigation Systems.
Hva lærer du
Kunnskap:
Studenten..
- har kunnskap om de operasjonelle prosedyrer som kreves før, under og etter kommersiell flyging, samt har forståelse for de sikkerhetsmessige verdiene ved å følge fastsatte prosedyrer.
- har kunnskap om de forskjellige flymedisinske faktorer som har direkte og indirekte innvirkning på flyging, og i særdeleshet ha forståelse for viktigheten av å evaluere egen helsetilstand i et flysikkerhetsperspektiv.
- kjenner til flypsykologi og "human factors", og deres betydning for sikkerhet og samarbeid i cockpit.
- har kunnskap om prinsippene og installasjonene som ligger til grunn for radionavigasjon, feilkilder knyttet til disse, samt ha kjennskap til hvordan disse anvendes under praktisk instrumentflyging.
Ferdigheter:
Studenten..
- kan ta velbegrunnede avgjørelser fundert i teoretisk kunnskap for sikker planlegging og gjennomføring av kommersiell flyging, med hensyn til værforhold, kalkulasjoner samt operasjonelle og egne begrensinger.
- kan finne, vurdere og henvise til gyldig informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser aktuelle problemstillinger knyttet til kommersiell flyging.
- kan beherske relevante teorifaglige verktøy, teknikker og opparbeide seg inngående språklig kompetanse innenfor flyrelaterte begreper og sjargong.
- kan gjennom egen faglig utøvelse knytte sammen teori og praksis, og reflektere over sammenhengen mellom disse.
- har evnen til å ta riktige avgjørelser omkring egen flyskikkethet både i et fysiologisk og et psykologisk perspektiv.
Generell kompetanse:
Studenten..
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og ved bruk av audiovisuelle verktøy.
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre som har bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis og flygerfremferd ("airmanship").
- har grunnlag for å ta veloverveide valg knyttet til essensielle og utfordrende aspekter ved arbeidet som flyger.
- skal etter fullført kurs forstå bruken av, og respektere verdien av luftfartens regelverk.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Vekting: | Karakterskala: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/3 | Bestått – Ikke bestått |
Skriftlig skoleeksamen | 1/3 | Bestått – Ikke bestått |
Skriftlig skoleeksamen | 1/3 | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Obligatorisk oppmøte | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Bardufoss |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: FLY-2017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for teknologi og sikkerhet
- Tidligere år og semester for dette emnet