høst
2022
LER-1621 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Innhold
Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 1-7.
Dette omhandler:
- Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse
- Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
- Klasseledelse
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Skolen som organisasjon og samarbeid med andre institusjoner
Hva lærer du
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om observasjonsmetoder
- har kunnskap om lærerens oppgaver og roller i skolen
- har kunnskap om kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten kan
- øve på planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
- kan øve på å lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper til å gjennomføre undervisning for alle elever
Undervisning
Praksisperiodens hovedfokus er lærerrollen og elevers læring. Studentene skal tilegne seg kunnskap om observasjon av lærerrollen og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må også regne med at de skal gjennomføre undervisning i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring av emnet
Evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging, fra studenter, praksislærere og faglærere.
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for vurdering i praksis:
- Deltakelse i all praksisopplæring, inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
- Delta på observasjonsoppgaver i ITP-uke
- 90 % oppmøte i praksis
- Opprette digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonsfaglig utvikling
- Forventningsnotat ca.400 ord
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
- Skriftlig egenvurdering høst/vår
- Evaluering av praksis
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: LER-1621
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet