høst
2022
LER-2660 Praksis 3. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn - 0 stp
Emnetype
Emnet utgjør praksisdelen i utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav:
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Studenten må ha bestått praksis fra forrige studieår for å kunne gjennomføre praksis dette studieåret.
Omfang:
Praksis gjennomføres i grupper på inntil 4 studenter
Innhold
Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 5-10. Dette omhandler:
- Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse
- Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
- Klasseledelse
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Skolen som organisasjon og samarbeid med andre instanser
Hva lærer du
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
- har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
- kan samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
- kan identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
Generell kompetanse
Kanditaten
- kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis
- har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
Undervisning
I praksisperioden skal studenten utforske praksisskolen som utgangspunkt for FoU- oppgaven i samarbeid med praksislærer og faglærere fra universitetet. Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring av emnet:
Evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging fra studenter, praksislærere og faglærere.
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Deltakelse i all praksisopplæring | Godkjent – ikke godkjent |
Deltakelse på foreldremøte i eller utenfor praksisperioden | Godkjent – ikke godkjent |
Oppmøte | Godkjent – ikke godkjent |
Videreutvikle praksismappen | Godkjent – ikke godkjent |
Notat med utviklingsmål | Godkjent – ikke godkjent |
Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa | Godkjent – ikke godkjent |
Skriftlig egenvurdering høst/vår | Godkjent – ikke godkjent |
Evaluering høst/vår | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Deltakelse i all praksisopplæring inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
- 90% oppmøte i praksis
- Deltakelse på foreldremøte i eller utenfor praksisperioden
- Videreutvikle digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse
- Notat med utviklingsmål som bygger på vurderingsrapport fra andre studieår.
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
- Skriftlig egenvurdering høst/vår
- Evaluering høst/vår
Kontinuasjonseksamen
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: LER-2660
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet