høst 2021
MDV-6005 Medie- og Informasjonskompetanse i en digital tid: En praksisrettet innføring - 10 stp

Søknadsfrist

23.08.2021

Emnetype

Etter- og videreutdanningsemne på bachelornivå.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Innhold

De siste 10 til 15 årene har sett raske og gjennomgripende endringer i samfunns- og arbeidsliv. Digitale nettverk og digital teknologi fremstår i dag som en integrert bestanddel av våre liv og de fleste føler de ikke lenger hadde klart seg uten denne teknologien. Denne utviklingen har utvilsomt hatt store fordeler og ikke minst under Covid-pandemien ble det tydelig hvor viktig høy kompetanse og ferdigheter i bruk av digitale tjenester og tilbud er blitt.

Samtidig er det liten tvil om at denne digitaliseringen av nærmest alle samfunnsområder, næringslivet og våre individuelle liv også har skapt en rekke utfordringer som ikke alle føler seg komfortabel med eller kvalifisert nok til å kunne takle de på en kompetent og reflektert måte. Eksempler for slike problemområder er nye former for overvåkning, propaganda og sensur, falske nyheter, online mobbing og hatprat, identitetstyveri og annen form for onlinekriminalitet, usunne bruksmønstre av sosiale medier eller spill, hacking av individuelle maskiner eller arbeidsplassens nettverk og spørsmål relatert til copyright og andre utfordringer til åndsverksloven og andre regelverk.

Emnet er en videreutdanning som sikter på å utruste deltagerne med de ferdighetene og kunnskapene de trenger for å kunne fungere som selvsikre, reflekterte og kompetente brukere av digital teknologi i privat-, samfunns- og arbeidsliv.

Emnet tilbys heldigitalt og kan dermed tas over hele Norge. Det utvikler deltakernes kunnskaper og ferdigheter innenfor en rekke relevante felt fra grunnleggende cybersecurity og innføring i praktisk bruk av digitale løsninger i arbeidslivet via identifisering og evaluering av informasjonskilder, effektivt motsvar mot fake news og konspirasjonsteorier, sikker lagring og bruk av egne og andres data i samsvar med åndsverksloven og selvpresentasjon på hjemmesider, i sosiale medier eller gjennom CV mal online. Emnet vil også gi noe veiledning for generell sosial atferd i digitale omgivelser.

Emnet formidler dermed helt grunnleggende generiske ferdigheter med stor relevans for nærmest alle grupper i befolkningen men retter hovedfokus på personer som for øyeblikket er helt eller delvis ekskludert fra arbeidslivet (helt eller delvis permittert eller arbeidsledig). Emnet vil imidlertid også kunne tas av personer i fulltidsstillinger gitt at de kan bruke ettermiddagene og kveldene til å følge undervisning, gjennomføre praktiske øvelser og innarbeide seg i pensumlitteraturen.


Hva lærer du

Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Du skal:

  • vite om nye organisasjons- og arbeidsformer in den digitale økonomien
  • ha oversikt over tilgjengelige tekniske løsninger for spesifikke utfordringer i arbeids- og samfunnsliv (f.eks. spesifikk programvare, plattformer eller onlinetjenester, apps, osv.) 
  • ha innsikt i grunnleggende digital infrastruktur og de utfordringer og muligheter denne innebærer (server sentre, skylagring, kabelnettverk, DNS, ...)
  • ha forståelse for utfordringer digital teknologi har for åndsverksloven og de tilpasninger som har blitt gjort (f.eks. creative commons licenses, copyleft, Free Open Software Solutions, ...) 
  • ha oversikt over utfordringer ny teknologi betyr for privatliv og individuell frihet (overvåkning, eierskap på data, individuelle bruksmønstre, platformsarbeid, osv.) og hvordan disse kan møtes på en kompetent måte
  • ha innsikt i strukturer og logikker bak falske nyheter, konspirasjonsteorier og nye former for sensur og måter å takle disse
  • ha forståelse for forskjellige teknologiers fordeler og begrensninger iht. kvalitet på informasjon, kvalitet på tjenester og mulige problemer som overvåkning, profilering osv.

Ferdigheter

Du skal kunne:

  • selvstendig identifisere, bedømme og ta i bruk tilgjengelige tekniske løsninger for spesifikke problemstillinger ved arbeidsplassen eller i privatlivet
  • selvstendig finne, evaluere, arkivere og gjenfinne informasjon online
  • identifisere tilgjengelig materiale online til eget bruk innenfor eksiterende regelverk (f.eks. finne bilder på Internett man legalt kan bruke i egne produkter)
  • kritisk bedømme og (der mulig) forbedre informasjonskilder online (f.eks. Wikipedia, sosiale mediekanaler, politiske nettsteder, app platformer)
  • delta i virtuelle samarbeidsarenaer på en kompetent og reflektert måte
  • sikre sine egne og bedriftens data på en grunnleggende måte (passordvett, anonym browsing, grunnleggende kryptering, bruk av VPN, ...)
  • presentere seg selv på en reflektert og sindig måte online (f.eks. på en hjemmeside eller gjennom onlinemal for CVer)
  • kritisk reflektere over og om nødvendig endre egen brukeratferd

videreformidle kunnskapene og ferdighetene de har tilegnet seg til andre


Undervisnings- og eksamensspråk

Skandinaviske språk. Noen gjesteforelesninger kan være på engelsk

Undervisning

Emnet er heldigitalt og går over 11 uker. Det gis i form av ca. 2 timer forelesning, ca. 2 timer seminar eller veiledning og ca. 2 timer praksisrettet seminar i mindre grupper per uke. Siste uke er forbeholdt ferdigstillelse av eksamen.

I undervisning, seminarer og veiledning vil vi benytte oss av kostnadsfrie videokonferanse- og samarbeidsverktøy (som f.eks. BigBlueButton eller CryptPad). Før første time vil korte opplæringsvideoer gi en innføring i installasjon, registrering og bruk av de utvalgte verktøyene.

Mye av undervisning vil gjøres tilgjengelig som videoforelesninger og korte opplæringsvideoer som kan ses når det passer den individuelle studenten svarende til 2-3 timers opptak per uke som gjøres tilgjengelig online. All undervisning/opplæring som gjennomføres via maksimalt 1-2 timers live-streaming bolkes på en fast ukedag med oppstart etter studentenes behov og tidsskjema. Dermed vil live-streaming i praksis sjeldent overskride 2 timer per uke og for at imøtekomme studentenes behov er disse live-streaming seminarer ikke obligatoriske og vil ikke opptakas av personvernsmessige hensyn. Tidspunkt for individuell veiledning og veiledning i små grupper vil til en viss grad kunne justeres i samråd med faglærerne.

Alle pensumtekster, videoforelesninger, opplæringsvideoer, programvare osv. vil samles og gjøres tilgjengelig i emnets Canvasrom som er tilgjengelig vis nettsidene til UiT.

Forelesninger streames via online konferanseverktøy. Det settes av tid til felles refleksjon, spørsmål og diskusjon mot slutten hver forelesning.

Seminarer oppsamler og fordyper stoff fra forelesningene og engasjerer studentene i gruppearbeid hvor tillært materiale kan øves inn og relateres til praksis.

Under praksisrettete seminarer øves bruk av spesifikke tekniske løsninger og anvendelse av digitale verktøy med sikt på arbeids- og livspraksis til deltagerne.

Veiledning gis individuelt og i små grupper underveis i emnet.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før du kan fremstille deg til eksamen:

  • AK 1 vil være en refleksjon over et teoretisk aspekt ved emnet som skal anvendes på en dagsaktuell problemstilling. Kan leveres som tekst (maks 4 sider) eller en kort video- eller lydfil (maks 5 minutter). Studenter skal helst arbeide i grupper på 2-3. Det gis felles tilbakemelding.
  • AK 2 & 3 vil være praksisrettete oppgaver hvor studenter selvstendig velger ut digitale redskaper for å løse konkrete arbeids- eller livsrelevante oppgaver. Utvalg av verktøy skal begrunnes og kritisk reflekteres over i en tekst på maks 2 sider eller video-/lydfil på ikke mer enn 3 minutter. Studenter skal helst arbeide i grupper på 2-3. Det gis felles tilbakemelding.
  • AK 4 skal være en tekst på 5-6 sider eller en video-/lydfil på 5-7 minutter hvor studentene skal sette emnets teoretiske og praksisrettete sider i sammenheng og reflektere over emnets innhold og struktur, egen arbeidsinnsats og relevansen av innholdet for deres arbeidsliv. AK 4 skal leveres individuelt. Tilbakemelding gis til hver student individuelt.

Eksamen består av:

  • Mappeeksamen: De fire arbeidskravene forbedret og omarbeidet leveres samlet i en mappe

 Alle tekster skal skrives i Times New Roman størrelse 12 med linjeavstand 1,5.

Eksamen bedømmes med karakterskala A-F hvor F betyr stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: MDV-6005
  • Tidligere år og semester for dette emnet