vår 2018
LER-1002 Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Fra plan til praksis- didaktisk arbeid - 10 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for første år i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet gir en grunnleggende oversikt over skolens samfunnsmandat i form av opplæringslov og læreplaner. Yrkesetiske og profesjonelle krav til læreren belyses med særlig henblikk på forholdet mellom elev og lærer. Emnet skal også gi studentene grunnleggende kunnskaper om og innsikt i elevene på 5.-10. trinns læring og utvikle studentenes didaktiske kompetanse gjennom å planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktivitet. Lærerrollen og klasseledelse er sentrale tema i emnet. Emnet ivaretar også begynneropplæring i akademisk skriving og informasjonskompetanse (integrert i FOU-emnet). 

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om skolens samfunnsmandat, læreplanverk og andre styringsdokumenter
  • kunnskap om barn og unges læring, motivasjon og mestring, med vekt på aldersgruppa 10-16 år
  • kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser, med vekt på de utfordringene som kjennetegner elever på 5.-10. trinn
  • kunnskap om didaktikk og ulike didaktiske modeller for planlegging av undervisning og læring, deriblant praktiske og estetiske arbeidsmåter og grunnleggende ferdigheter
  • kunnskap om klasseledelse og lærerrollen, med utgangspunkt i kunnskap om elevenes behov for et motiverende og støttende læringsmiljø, med vekt på både 5.-7. trinn og ungdomstrinnet
  • kunnskap om lærerrollens yrkesetiske utfordringer, med særlig fokus på ungdoms behov knyttet til utvikling av identitet, mestring og selvstendighet
  • kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme
  • kjennskap til sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elevene


Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring med utgangspunkt i skolens samfunnsmandat i form av opplæringslov, læreplaner og andre styringsdokumenter
  • utøve klasseledelse på et grunnleggende nivå, både for 5.-7. trinn og ungdomstrinnet
  • anvende praktiske og estetiske arbeidsmåter
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere observasjon med fokus på ulike læringsperspektiver i praksis
  • bruke digitale verktøy i undervisning og læring 
  • formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns og unges rettigheter i skolen
  • redegjøre for og drøfte yrkesetiske utfordringer for en lærer, med særlig vekt på de utfordringene elevene møter i ungdomsalderen


Kompetanse

Studenten skal:

  • ha grunnleggende didaktisk kompetanse, med vekt på 5.-7. trinn og ungdomstrinnet
  • ha grunnleggende kompetanse i å bruke opplæringslov, læreplaner og andre styringsdokumenter som grunnlag for refleksjon
  • kunne reflektere over egen rolle som student og kommende lærer i lys av profesjonsetikk
  • kunne anvende læringsperspektiver som didaktisk verktøy  

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter; diskusjoner, framlegg, rollespill og andre dramafaglige arbeidsmåter, FOU-prosjekter, ekskursjoner og tverrfaglig arbeid, organisert som seminarer, forelesninger og prosjektarbeid.

Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom aktiv bruk av digitale verktøy og innhold som integreres gjennom undervisningen.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 50 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Mikroundervisnings-prosjekt knytta til temaarbeidet om lærerrollen der studentene filmer seg sjøl i en (kort) undervisningssekvens og legger dette fram i seminar for en gruppe studenter og faglærere
  • Semesteroppgave med utgangspunkt i temaet læring som gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil 3 personer. Omfang: ca. 4000 ord ved individuell innlevering eller ca. 6000 ord ved innlevering i gruppe. Oppgaven leveres i første semester.
  • Delta i et prosjekt om grunnleggende ferdigheter
  • 70 % deltakelse i undervisningen


Eksamen består av:

  • Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i et eller flere av læringsmålene i emneplanen. Eksamen gjennomføres i 2. semester. 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

For emner som starter om høsten, vil pensumliste foreligge 15. juni. For emner som starter om våren, vil pensumliste foreligge 15. desember.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: LER-1002
  • Tidligere år og semester for dette emnet