vår
2018
LER-1050F FoU-tema fellesemne - Læreren som kunnskapsarbeider - 5 stp
Innhold
Emnet skal gi studentene kompetanse om læreren som kunnskapsarbeider i praksis. Studentene skal både beskrive og vurdere læringsledelse og skolefaglig ekspertise. I tillegg skal emnet gi øvelse i å lese akademiske tekster om læreryrket. De skal kunne gjengi hovedinnholdet i tekstene, og gi en vurdering av argumentasjonen. Arbeidet i praksisgruppen blir en læringsarena for å øve seg i faglig argumentasjon og deltakelse i et fagfellesskap.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- fokusert observasjon og om kvalitativt forskningsintervju på et begynnernivå
- relevante forsknings- og profesjonsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og formulere seg om læreres kompetanse med tydelig skille mellom beskrivelse og vurdering
- utforme åpne spørsmål som kan bidra til dialog
- argumentere med utgangspunkt i akademiske tekster
Kompetanse
- være deltaker i en kunnskapsbasert samtale om lærerprofesjonalitet
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere et lite FoU-prosjekt som ledd i undersøkende læring
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er arbeid i gruppe med fagtekster, deltakelse i seminarundervisning, observasjon av praksislærer innenfor egne studiefag og profesjonsintervju. Emnet forutsetter også selvstudium av fagtekster om læreryrket med vekt på læringsledelse og skolefaglig ekspertise, samt metodelitteratur. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- en samtaleguide på basis av observasjon av praksislærer og tekster om læreryrket
- en fagtekst skrevet i gruppe på ca. 5 sider/ 2000 ord formulert som et portrett av læreren som kunnskapsarbeider. Portrettet skal være utarbeidet på grunnlag av observasjoner i praksisskolen, intervju og studium av faglitteratur.
Eksamen består av:
- Muntlig gruppeeksamen der praksisgruppa presenterer et portrett av læreren som kunnskapsarbeider. Gruppa kan selv velge framstillingsform, men presentasjonen skal være dialogisk og synliggjøre ulike typer kunnskapskilder.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Bjørndal, C. R. P. (2015): Det vurderende øyet Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Christoffersen L. og Johannessen A. (2012): «Forskningsmetode for lærerutdanningene». Abstrakt forlag AS
Kompendium:
Befring E. (2007): Forskingsmetode, etikk og statistikk. Kap. 14, 15 og 16. 2. utg. Det Norske Samlaget
Mary Brekke og Tom Tiller (red.)(2013): Læreren som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skolen. Kap 1 og 2. Universitetsforlaget.
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).
Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
I tillegg kommer noen artikler.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: LER-1050F
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet