høst
2017
PSY-2502 Utviklingspsykologi i et livsløpsperspektiv - 5 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i moderne utviklingspsykologi. Fokus vil være generell psykologisk utvikling fra fødsel til død, altså i et livsløpsperspektiv. emnet er empirisk basert og vil gjennomgå sentrale teorier og metoder som inngår i moderne utviklingspsykologi. Både perseptuell, kognitiv, språklig, emosjonell og sosial utvikling vil berøres.Hva lærer du
Mennesker utvikler seg kontinuerlig gjennom livet. Derfor er kunnskap om utvikling i et livsløpsperspektiv relevant for å kunne forstå andre deler av psykologien, eksempelvis kognitiv psykologi, biologisk psykologi og sosialpsykologi.
Et viktig mål med emnet er å gi studentene en innføring i sentrale deler av en livsløpsorientert utviklingspsykologi.
Etter fullført og bestått emne skal studenten ha fått følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Ha kunnskap om de mest sentrale teoriene innenfor utviklingspsykologi
- Ha kunnskap om de vanligste metodene for å studere utvikling i et livsløpsperspektiv
- Ha grunnleggende kunnskap om viktige trekk ved utviklingspsykologi, inkludert kognitiv, biologisk, perseptuell, språklig, emosjonell og sosial utvikling.
Ferdigheter:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Kunne drøfte og beskrive utviklingspsykologiske teorier og modeller.
- Kunne beskrive og drøfte typiske forskningsmetoder som brukes i utviklingspsykologisk forskning.
- Redegjøre for hovedtrekkene i normal utvikling for både barn, ungdom, voksne og eldre.
Generell kompetanse:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Vise forståelse for hvordan individet endrer seg gjennom livet, på ulike alderstrinn.
- Kunne bruke utviklingspsykologien som en referanseramme for å kunne forstå andre psykologiske disipliner på en bedre måte.
- Kunne drøfte begrensninger med de vanligste utviklingsteoriene og de typiske forskningsmetodene som inngår.
Pensum
- Robert V. Kail & John C. Cavanaugh: Human Development ¿ A Life-Span View, pp. 3-36, 79-115, 254-268, 302-309, 434-586.
- Van der Meer, A. L. H., Van der Weel, F. R., & Lee, D. N. (1995). The functional significance of arm movements in neonates, Science, 267, 693-695.
- Van der Meer, A. (2013). Tidlig utvikling hos de minste barn i alderen 0-1 år, pp. 150-166.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: PSY-2502
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi
- Tidligere år og semester for dette emnet