vår
2025
VPL-2015 Profesjonsutøvelse i organisasjoner - 10 stp
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
- Vernepleierens yrkesrolle.
- Politiske styringssystem.
- Forvaltningens oppbygning og funksjon.
- Organisasjonskunnskap.
- Tverrfaglig og tverrsektorielt arbeid: IOP, koordinatorrollen, ansvarsgrupper.
- Konflikt, konfliktforebygging og -håndtering.
- Saksbehandling.
- Kvalitetssikring, dokumentasjon og avvik, herunder varsling.
- Digital kompetanse.
- Arbeidslivets rettigheter og plikter.
Hva lærer du
Kunnskap
- Kan redegjøre for politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør.
- Kan redegjøre for sentrale samfunnsmessige strukturer, forvaltningen, samt den politiske beslutningsprosess, og hvordan disse føringene påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon.
- Kan redegjøre for hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle overgrep og andre overgrep skal håndteres.
Ferdigheter
- Kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for tjenestemottaker og ansatte, samt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser.
- Kan anvende oppdatert kunnskap om juridiske, organisatoriske og samfunnsmessige forhold i tjenesteutøvelsen for å sikre deltakelse, inkludering, likeverd og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne.
- Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med tjenestemottakere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes forutsetninger, verdighet og behov.
- Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører.
Generell kompetanse
- Kan forebygge og løse konflikter.
- Kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå, har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester.
- Har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer.
- Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til ulike gruppers rettigheter, for å bidra til deres selvbestemmelse og likeverdige samfunnsdeltakelse.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 3 Dager | A–E, stryk F |
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: VPL-2015
- Ansvarlig enhet
- Institutt for vernepleie
- Tidligere år og semester for dette emnet