vår
2025
VPL-1211 Likeverd i kultur og samfunnsdeltakelse - 15 stp
Obligatorisk forkunnskapskrav
HEL-0750 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag , VPL-1201 Faget, yrket og yrkesrollen. Den helse- og sosialfaglige kompetansen, VPL-1203 Menneskets psykologi, utvikling og læring, VPL-1204 Legemiddelregning, farmakologi og førstehjelp, VPL-1205 Vitenskap og samfunn, VPL-1206 Kommunikasjon og samhandling, VPL-1207 Kommunikasjon og relasjoner i praksis (praksis 1), VPL-1208 Miljøterapi, habilitering og rehabilitering, VPL-1209 Helse og omsorgInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
- Likeverd, inkludering, likestilling, ikke-diskriminering og deltakelse på ulike arenaer.
- Ulike forståelsesmodeller av funksjonshemming.
- Samfunnsskapte barrierer.
- Selvbestemmelse, medbestemmelse og medvirkning i et livsløpsperspektiv.
- Innovasjon.
- Urbefolkninger/ minoriteter.
- Spesialpedagogikk/ pedagogisk tilrettelegging på individnivå.
- Praktisk-estetiske fag.
- Juss: CRPD, likestillings- og diskrimineringsloven, forvaltningsloven og kvalitetsforskriften.
- Seksualitet.
Hva lærer du
Kunnskap
- Kan redegjøre for hvordan fremme inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, for å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- Kan redegjøre for konvensjoner, lover og regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske tjenestemottakeres rettigheter som urfolk.
- Kan redegjøre for forholdet mellom funksjonsevne, funksjonsnedsettelse og funksjonshemming, og reflektere over hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned.
- Kan redegjøre for samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet.
- Kan redegjøre for minoriteters rettigheter, og har forståelse for deres status som minoritet.
- Kan redegjøre for begrepene utvikling og endring og hvordan skillet mellom dem har betydning for miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering.
Ferdigheter
- Kan anvende oppdatert kunnskap om juridiske, organisatoriske og samfunnsmessige forhold i tjenesteutøvelsen for å sikre deltakelse, inkludering, likeverd og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne.
- Kan drøfte livssituasjonen til personer med funksjonsnedsettelser ut fra et individ- og samfunnsperspektiv.
- Kan ivareta barn og unges behov for behandling og/eller tjenester, og sikre deres medvirkning og rettigheter.
Generell kompetanse
- Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til ulike gruppers rettigheter, for å bidra til deres selvbestemmelse og likeverdige samfunnsdeltakelse.
- Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører.
Undervisning
Forelesninger, dialogbasert samhandling, seminar, prosjektarbeid, prosessorientert skriving og nettbaserte læringsaktiviteter.
Læringsaktiviteter vil foregå i klasserom og ved bruk av nettbaserte læringsplattformer. Læringsaktiviteter vil også foregå blant annet i samarbeid med praksisfeltet og brukerrepresentanter. Aktivitetene vil både foregå individuelt og i gruppe.
Forventet arbeidsomfang er på ca. 480 timer inkludert selvstudium.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Prosjektarbeid i gruppe | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: VPL-1211
- Ansvarlig enhet
- Institutt for vernepleie
- Tidligere år og semester for dette emnet