vår
2025
TPL-2016 Klinisk tannpleie IV - 10 stp
Innhold
Dette er det fjerde emnet av totalt fire tannpleiekliniske emner, emnet bygger videre på kunnskaper og ferdigheter fra de tidligere kliniske emnene. Emnet inneholder kunnskap i oral medisin, nytenkning og innovasjonsprosesser, profesjonell kompetanse, oral helse ved sjeldne diagnoser (Tako-sentret) og presentasjon av pasientkasus.
Emnet inneholder klinisk kunnskap og ferdigheter hvor fokus er på å anvende tilegnet kunnskap og omsette det til kliniske ferdigheter.
Hva lærer du
Kunnskaper
-Kunnskap om forebygging og behandling periodontal sykdom
-Har kunnskap om hygiene og oppdekking for kirurgiske prosedyrer
-Har kunnskap om diagnostikk for dentale frembruddsproblem og andre orale utviklingsforstyrrelser
-Har kunnskap om diagnostikk for de vanligste odontogene cyster og tumores
-Har kunnskap om diagnostikk og behandlingsprinsipper for de vanligste orale slimhinnelidelser, herunder orale manifestasjoner av annen sykdom.
-Ha kunnskap om fortellinger som kilde til utvikling av kunnskap
-Ha kunnskap om skanner til digitalisering av avtrykk og modeller
-Har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, språk og bakgrunn, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
-Har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet og beredskap
-Kunnskap om hvordan man samtaler med barn om vanskelige tema som vold, overgrep og omsorgssvikt
-Har kunnskap om begrepet helsekompetanse og hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg.
-Har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
-Har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
-Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser og kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser.
Ferdigheter
-Kan beherske ikke-operativ kariesbehandling
- Kan anvende kunnskap om hygiene og oppdekking for kirurgiske prosedyrer.
- Kan anvende kunnskap om diagnostikk og behandlingsprinsipper for de vanligste orale slimhinnelidelser, herunder orale manifestasjoner av annen sykdom.
-Kan beherske metoder for å blande midlertidige fyllingsmaterialer med hånd og maskin
-Kan anvende kunnskap for å vurdere risiko for uønskede hendelser
-Kan beherske presentasjon av pasientkasus
-Kan reflektere og sette ord på egne yrkeserfaringer gjennom fortelling
-Kan utføre klinisk og radiologisk intra- og ekstraoral undersøkelse av munnhule og tenner, stille diagnose, utarbeide individuell behandlingsplan og henvise videre ved behov
-Kan beherske kunnskap om kommunikasjon og møte brukere med anerkjennelse og respekt
-Kan beherske bruk av skanner til digitalisering av avtrykk og modeller
-kan vurdere pasienters og brukeres samtykkekompetanse og grunnlag for tvangsvedtak
Generell kompetanse
- Kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse.
- Har digital kompetanse og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ- og systemnivå.
-Kjenner til nasjonalt kompetansesenter for oral helse ved sjeldne diagnoser (Tako-sentret)
-Kan kommunisere, veilede og samhandle med pasienter, pårørende og annet helsepersonell.
-Kan anvende kunnskaper og ferdigheter på tvers av odontologiske og relevante medisinske fagområder.
- Kan vurdere pasientens behov i et helhetlig perspektiv, inkludert medisinske og sosiale forhold.
- Har innsikt i etiske prinsipper og yrkesetiske retningslinjer
- Har innsikt i egne ferdigheter og kan kritisk reflektere over egen fagutøvelse.
-Har bred kunnskap om helhetlig, individuell tilnærming til pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
-kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan være relevante for tannhelsetjenesten
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 40 Minutter | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Profkom-skriftlig oppgave | Godkjent – ikke godkjent | |
Kasuspresentasjon | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: TPL-2016
- Ansvarlig enhet
- Institutt for klinisk odontologi
- Tidligere år og semester for dette emnet