vår 2025
STE-2605 Lineære systemer og reguleringsteknikk - 10 stp

Emnetype

Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.

Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:

  • generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
  • bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
  • 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger

*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.

Søknadskode: 9391


Innhold

LTI-systemer:

  • Dynamiske system som differensialligninger
  • Laplace-transformen
  • Transferfunksjoner

Tidsrespons:

  • Poler og nullpunkt
  • Første og andre ordens systemer
  • Dempet respons
  • Høyere ordens systemer
  • Effekt av ulineariteter

Skjematisk representasjon av systemer:

  • Blokkdiagram
  • Signal/flyt-graf
  • Mason's regel

Stabilitet:

  • Kategorisering av stabilitet
  • Klassifisering av stabilitet
  • Routh-Hurwitz stabilitetskriterium

Stasjonærrespons:

  • Systemtyper
  • Spesifikasjoner for stasjonært avvik
  • Stasjonært avvik og forstyrrelser
  • Sensitivitet

Matematisk modellering:

  • Elektriske kretser
  • Translaterende mekaniske systemer
  • Roterende mekaniske systemer
  • Elektromekaniske systemer
  • Termiske systemer
  • Massesystemer
  • Ulineariteter og liearisering

Root Locus:

  • Definisjon av RL
  • Tegning og avlesning av RL

Regulatordesign med Root Locus:

  • Kompensering med kaskadekobling
  • Forbedring av stasjonærrespons (PI, Lag)
  • Forbedring av transientrespons (PD, Lead)
  • Regulatordesign (PID, Lag-Lead)
  • Kompensering med tilbakekobling

Frekvensrespons:

  • Bode-diagram og Nyquist-diagram
  • Nyquist's stabilitetskriterium
  • Forsterkningsmargin og fasemargin
  • Relasjoner mellom åpen og lukket sløyferespons
  • Stasjonært avvik og frekvensrespons
  • Systemer med tidsforsinkelser
  • Eksperimentell modellering

Regulatordesign med frekvensrespons

  • Kaskaderegulering
  • Kompensering med Lag, Lead og Lag-Lead

Praktisk reguleringsteknikk:

  • Regulatorinnstilling med Ziegler-Nichols og Åstrøm-Hagglund
  • Parameterstyrt PID-regulering
  • Integrator windup
  • P-spark og D-spark
  • Målestøy og filtrering
  • Diskretisering og tidsdiskret PID
  • Tidsforsinkelser

Anbefalte forkunnskaper

TEK-1504 Fysikk, TEK-1507 Matematikk 1, TEK-1516 Matematikk 2

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

Kandidaten har kunnskap om:

  • grunnleggende reguleringsprinsipper og strukturer for regulering av lineære systemer, samt standard inngangssignaler for systemanalyse
  • generelle transferfunksjoner av n’te orden
  • generelle transferfunksjoner av første og andre orden, og sammenhengen mellom transientrespons og polplassering
  • blokkdiagram og signaflytdiagram som verktøy for representasjon av lineære systemer
  • kategorisering av stabilitet, og sammenheng med naturlig respons, polplassering og koeffisienter i transferfunksjonen
  • stasjonærrespons (stasjonært avvik) og sammenheng med systemtyper
  • bruk av fysiske lover for modellering av fysiske systemer
  • Root Locus som verktøy for systemanalyse
  • PID-regulatoren og passiv PID (lag/lead)
  • frekvensrespons, Bode-diagram og Nyquist-diagram, samt stabilitetsmarginer (forsterkningsmargin og fasemargin)

Ferdigheter:

Kandidaten kan:

  • utlede transferfunksjoner fra differensialligninger
  • beregne parametre i transferfunksjoner, poler og nullpunkt, og transientrespons
  • tegne og redusere blokkdiagram og signalflytdiagram
  • analysere stabilitet av lineære systemer
  • angi systemtype og beregne størrelse på stasjonært avvik
  • modellere fysiske systemer teoretisk og eksperimentelt (lab)
  • bruke Root Locus for å analysere lineære systemer
  • utføre trivielt regulatordesign ved hjelp av Routh-Hurwitz
  • designe PID-regulatorer ved hjelp av Root Locus
  • lese av Bode-diagram og Nyquist-diagram, beregne transientrespons og stasjonærrespons ved hjelp av Bode/Nyquist, samt anvende Nyquist’s stabilitetskriterium
  • designe lag/lead-kompensator ved hjelp av frekvensrespons
  • utføre eksperimentell innstilling av PID-regulatorer, samt håndtere praktiske problemer i reguleringsteknikk

Kompetanse:

Kandidaten har generell kompetanse på:

  • anvendelse av reguleringsteknikk i samfunnet
  • systemteori og systemtenkning i designprosesser
  • lineære systemer som representasjon av fysiske system
  • metodevalg for matematisk modellering
  • metodevalg for analyse av lineære systemer
  • metodevalg for regulatordesign for lineære systemer
  • Bruk av simuleringsverktøy (Matlab/Simulink) for analyse og simulering av lineære systemer (gjennomgående i alle moduler)

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, regneøvinger og prosjekt.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Oppgave 29.04.2025 14:00 (Innlevering) 25/100 A–E, stryk F
Skriftlig skoleeksamen 27.05.2025 09:00
75/100 5 Timer A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Tre av fem laboratoriumsoppgaver må være gjennomført for å få godkjent arbeidskravet. Godkjent arbeidskrav er gyldig i 5 semestre fra og med semesteret arbeidkravet ble godkjent. Ved nytt eksamensforsøk i løpet av denne perioden trenger ikke arbeidskravet å gjennomføres på nytt. Laboratoriumsarbeid foregår kun på Campus Narvik.

Mer info om vurderingsform oppgave

Individuell prosjektoppgave levert som videopresentasjon. Vurderingen av prosjektoppgaven har en gyldighet på 5 semestre fra og med semesteret prosjektoppgaven ble gjennomført. Ved nytt forsøk på skriftlig skoleeksamen i løpet av denne perioden trenger ikke prosjektoppgaven å gjennomføres på nytt.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære skriftlige skoleeksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Narvik | Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: STE-2605
  • Tidligere år og semester for dette emnet