vår
2025
STE-2605 Lineære systemer og reguleringsteknikk - 10 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.
Søknadskode: 9391
Innhold
LTI-systemer:
- Dynamiske system som differensialligninger
- Laplace-transformen
- Transferfunksjoner
Tidsrespons:
- Poler og nullpunkt
- Første og andre ordens systemer
- Dempet respons
- Høyere ordens systemer
- Effekt av ulineariteter
Skjematisk representasjon av systemer:
- Blokkdiagram
- Signal/flyt-graf
- Mason's regel
Stabilitet:
- Kategorisering av stabilitet
- Klassifisering av stabilitet
- Routh-Hurwitz stabilitetskriterium
Stasjonærrespons:
- Systemtyper
- Spesifikasjoner for stasjonært avvik
- Stasjonært avvik og forstyrrelser
- Sensitivitet
Matematisk modellering:
- Elektriske kretser
- Translaterende mekaniske systemer
- Roterende mekaniske systemer
- Elektromekaniske systemer
- Termiske systemer
- Massesystemer
- Ulineariteter og liearisering
Root Locus:
- Definisjon av RL
- Tegning og avlesning av RL
Regulatordesign med Root Locus:
- Kompensering med kaskadekobling
- Forbedring av stasjonærrespons (PI, Lag)
- Forbedring av transientrespons (PD, Lead)
- Regulatordesign (PID, Lag-Lead)
- Kompensering med tilbakekobling
Frekvensrespons:
- Bode-diagram og Nyquist-diagram
- Nyquist's stabilitetskriterium
- Forsterkningsmargin og fasemargin
- Relasjoner mellom åpen og lukket sløyferespons
- Stasjonært avvik og frekvensrespons
- Systemer med tidsforsinkelser
- Eksperimentell modellering
Regulatordesign med frekvensrespons
- Kaskaderegulering
- Kompensering med Lag, Lead og Lag-Lead
Praktisk reguleringsteknikk:
- Regulatorinnstilling med Ziegler-Nichols og Åstrøm-Hagglund
- Parameterstyrt PID-regulering
- Integrator windup
- P-spark og D-spark
- Målestøy og filtrering
- Diskretisering og tidsdiskret PID
- Tidsforsinkelser
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
Kandidaten har kunnskap om:
- grunnleggende reguleringsprinsipper og strukturer for regulering av lineære systemer, samt standard inngangssignaler for systemanalyse
- generelle transferfunksjoner av n’te orden
- generelle transferfunksjoner av første og andre orden, og sammenhengen mellom transientrespons og polplassering
- blokkdiagram og signaflytdiagram som verktøy for representasjon av lineære systemer
- kategorisering av stabilitet, og sammenheng med naturlig respons, polplassering og koeffisienter i transferfunksjonen
- stasjonærrespons (stasjonært avvik) og sammenheng med systemtyper
- bruk av fysiske lover for modellering av fysiske systemer
- Root Locus som verktøy for systemanalyse
- PID-regulatoren og passiv PID (lag/lead)
- frekvensrespons, Bode-diagram og Nyquist-diagram, samt stabilitetsmarginer (forsterkningsmargin og fasemargin)
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- utlede transferfunksjoner fra differensialligninger
- beregne parametre i transferfunksjoner, poler og nullpunkt, og transientrespons
- tegne og redusere blokkdiagram og signalflytdiagram
- analysere stabilitet av lineære systemer
- angi systemtype og beregne størrelse på stasjonært avvik
- modellere fysiske systemer teoretisk og eksperimentelt (lab)
- bruke Root Locus for å analysere lineære systemer
- utføre trivielt regulatordesign ved hjelp av Routh-Hurwitz
- designe PID-regulatorer ved hjelp av Root Locus
- lese av Bode-diagram og Nyquist-diagram, beregne transientrespons og stasjonærrespons ved hjelp av Bode/Nyquist, samt anvende Nyquist’s stabilitetskriterium
- designe lag/lead-kompensator ved hjelp av frekvensrespons
- utføre eksperimentell innstilling av PID-regulatorer, samt håndtere praktiske problemer i reguleringsteknikk
Kompetanse:
Kandidaten har generell kompetanse på:
- anvendelse av reguleringsteknikk i samfunnet
- systemteori og systemtenkning i designprosesser
- lineære systemer som representasjon av fysiske system
- metodevalg for matematisk modellering
- metodevalg for analyse av lineære systemer
- metodevalg for regulatordesign for lineære systemer
- Bruk av simuleringsverktøy (Matlab/Simulink) for analyse og simulering av lineære systemer (gjennomgående i alle moduler)
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 29.04.2025 14:00 (Innlevering) | 25/100 | A–E, stryk F | |
Skriftlig skoleeksamen | 27.05.2025 09:00 |
75/100 | 5 Timer | A–E, stryk F |
Mer info om arbeidskrav
Tre av fem laboratoriumsoppgaver må være gjennomført for å få godkjent arbeidskravet. Godkjent arbeidskrav er gyldig i 5 semestre fra og med semesteret arbeidkravet ble godkjent. Ved nytt eksamensforsøk i løpet av denne perioden trenger ikke arbeidskravet å gjennomføres på nytt. Laboratoriumsarbeid foregår kun på Campus Narvik.Mer info om vurderingsform oppgave
Individuell prosjektoppgave levert som videopresentasjon. Vurderingen av prosjektoppgaven har en gyldighet på 5 semestre fra og med semesteret prosjektoppgaven ble gjennomført. Ved nytt forsøk på skriftlig skoleeksamen i løpet av denne perioden trenger ikke prosjektoppgaven å gjennomføres på nytt.- Om emnet
- Studiested: Narvik | Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: STE-2605
- Ansvarlig enhet
- Institutt for elektroteknologi
- Tidligere år og semester for dette emnet