høst
2023
SSO-3111 Vitenskapsteori - 5 stp
Emnetype
Emne kan tas som enkeltemne. Informasjon om søknadsfrister og hvordan du søker opptak som enkeltemnestudent, se nettsiden Søking og opptak.Opptakskrav
Opptakskravet til Master i velferdsendring er:
- Fullført bachelorgrad eller 3-årig helse- eller sosialfaglig eller pedagogisk høgskoleutdanning innenfor for eksempel vernepleie, sosionom, ergoterapi, fysioterapi, lærer eller barnevernspedagog
- Minimum to års relevant praksis
Med relevant praksis menes at søkeren har arbeidserfaring innen helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
Innhold
Emnet har som mål å undersøke ‘kunnskap’ og ‘erkjennelse’ sett i lys av begrepene velferdsendring. Emnet gir studentene en oversikt over relevant epistemologi på feltet og setter den i relasjon til anerkjent metodologi. Emnet presenterer opphav og virkningshistorie til de vitenskapsteoretiske retningene som anvendes i studiet. Her inngår forståelse av sosialt situert kunnskap, utvikling av en moderne hermeneutikk, fenomenologi, feminisme, kritisk realisme og symbolsk interaksjonisme.
I emnet gjennomgår en begreper og paradigmer som er sentrale å forstå for å kunne initiere, vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet. Viktige temaer studentene vil lære er: hva betyr kunnskap, hva er sannhet, observasjon, hypotese, induksjon, deduksjon, logikk, ideografisk- kontra nomotetisk vitenskap, falsifisering, drøfting, diskusjon, funn, empri, resultat, tolkning, analyse, fagfellevurdering og paradigmeskifter.
Hva lærer du
Etter å ha bestått emnet skal kandidaten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om fagområdets relevante vitenskapelige teorier
- har inngående forståelse av sentrale vitenskapsteoretiske kjernebegreper
- forstår konsekvensen av valg av ulike vitenskapsteoretiske perspektiv
- er bevisst ulike former for kunnskapsinnhenting og vitenskapsformidling
- er bevisst betydningen av kjønn, etnisitet, kultur og religion i vitenskapsteoretisk arbeid
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan vurdere ulike etiske perspektiv i produksjon og distribusjon av vitenskap
- er i stand til å ta kunnskapsbaserte valg forskningsmetodisk som bunner i en bevisst vitenskapsteoretisk forankring
- kan anvende vitenskapsteori for å forstå marginaliseringsprosesser
- kan retorisk lage argumentasjon som er vitenskapsteoretisk begrunnet knyttet til eget FoU-arbeid
- kan skrive om vitenskapsteori og knytte sentrale epistemologiske debatter til utvikling av velferdssamfunnet
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan på bakgrunn av inngående forståelse av vitenskapsteori selvstendig planlegge og begrunne et relevant FoU-prosjekt innen fagfelt der velferdsendring står i fokus.
Undervisning
Dialog og filosofisk samtale, forelesning, workshops, rollespill og perspektivbytter, prosessorientert skriving.
Forventet undervisningsomfang er på ca. 20 timer. Anbefalt tid til selvstudium er på ca.120 timer.
Emnet vil undervises i annethvert år. Det gis ikke mulighet for å avlegge eksamen i undervisningsfrie semestre.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 11.12.2023 09:00 (Utlevering) 13.12.2023 13:00 (Innlevering) |
3 Dager | A–E, stryk F |
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: SSO-3111
- Ansvarlig enhet
- Institutt for vernepleie
- Tidligere år og semester for dette emnet