vår 2025
SSO-3040 Forskningsmetoder og vitenskapsteoretiske perspektiver - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studiet master i barnevernsarbeid og master i sosialt arbeid. Emnet kan ikke tas som et enkeltemne

Innhold

Emnet gir grunnlag for at studenten kan planlegge og gjennomføre en vitenskapelig undersøkelse i forbindelse med egen masteroppgave, og at studenten kan kritisk vurdere forskning og kunnskapsproduksjon, samt praksis.

Emnet gir en fordypning i samfunns- og vitenskapsteoretiske perspektiver som har blitt introdusert tidligere i studiet. Emnet gir også en innføring i forskningsetiske standarder


Hva lærer du

Ved bestått emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike kunnskapsparadigmer og forklaringsmodeller, og betydningen disse har for valg av metodologisk tilnærming
  • har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder
  • har avansert kunnskap om forsknings- og prosjektdesign, samt etikk innenfor barnevern som fagområde
  • forstår hvordan ulike vitenskapsteoretiske posisjoner får betydning for kunnskapsforståelse, kunnskapsanvendelse og kunnskapsutvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere vitenskapelig kvalitet av egen og andres forskning med tanke på det underliggende metodiske og vitenskapsteoretiske perspektivet
  • evaluere validitet og reliabilitet, samt forskningsetiske aspekt i forskning på sårbare grupper.
  • utvikle et adekvat forskningsdesign for å svare på spesifikke forskningsspørsmål
  • samle inn egne data og analysere disse på metodisk adekvate måter.
  • formidle forskningsbasert kunnskap til fagfelleskapet og allmennheten

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forankre valg av forskningsmetode i vitenskapsteoretiske posisjoner
  • anvende relevante begreper i diskusjoner om forskningsmetodikk
  • selvstendig planlegge og gjennomføre forsknings-, utviklings- og innovasjonsprosjekt
  • ta faglig begrunnet stilling til barnevernfaglige problemstillinger i fagfelleskapet og i allmenheten.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er som utgangspunkt hovedspråk i undervisning, men det kan også bli undervist på et annet skandinavisk språk eller på engelsk.

Undervisning

  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike studentaktive læringsformer individuelt og i grupper
  • seminarer

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 30 Minutter Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav 1 Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Ett skriftlig arbeidskrav.
  • Det kreves tilstedeværelse på minimum 70 % av all undervisning i emnet

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Individuell muntlig eksamen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: SSO-3040
  • Tidligere år og semester for dette emnet