hĂžst
2025
PSY-1102 Psykologisk metodologi - 10 stp
Hva lĂŠrer du
Et sentralt kjennetegn ved moderne psykologi er at fagets teorier og forstÄelsesmodeller er forankret i en vitenskapelig tenkning og empirisk forskning. For Ä oppnÄ en solid og moderne, forskningsbasert forstÄelse av atferd og mentale prosesser, er det avgjÞrende Ä ha kunnskap og fortrolighet med psykologiens metodiske begreper og prinsipper, inkludert statistikk, forskningsintervjuer og ulike metoder for databehandling.
Dette emnet er derfor utviklet for Ă„ gi studenter i psykologi en grunnleggende innfĂžring i de mest sentrale metodologiske konseptene og prinsipper som danner fundamentet for psykologisk forskning.
HovedmÄlet med emnet er Ä introdusere studentene for disse begrepene og prinsippene, samtidig som det legges til rette for refleksjon og diskusjon om hvordan de anvendes i praksis.
Etter Ä ha fullfÞrt og bestÄtt emnet, skal studenten ha oppnÄdd fÞlgende lÊringsutbytte:
Kunnskaper:
Ved fullfĂžrt emne skal kandidaten:
- Beskrive den vitenskapsteoretiske forankring til kvantitativ og kvalitativ metode
- GjĂžre rede for sentrale trekk ved den historiske utviklingen av forskningsmetoder i psykologi
- Forklare viktige vitenskapelige begreper, f.eks. mÄling, begrep, teori, validitet og reliabilitet
- Gjenkjenne grunnleggende statistiske metoder inkludert beskrivende statistikk og slutningsstatistikk
- Beskrive viktige design: Beskrivende, relasjonelle og eksperimentelle
- Gjengi viktige metoder brukt i forskning, f.eks. observasjon, selvrapport, fysiologiske mÄlinger og atferdsmÄl
- Gjengi utvalgte kvalitative metoder, spesielt intervju, feltobservasjon og tekstanalyse
- Beskrive styrker og begrensninger i kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode
- Kunne identifisere kjennetegn pÄ kilders kvalitet, slik disse forstÄs i relevante faglige og profesjonelle sammenhenger.
- GjĂžre rede for prinsipper for redelighet, integritet og god skikk i akademisk kildebruk og skriving, herunder ha kunnskap om plagiat og uetisk gjenbruk av egen tekst.
Ferdigheter:
Ved fullfĂžrt emne skal kandidaten:
- Anvende og drĂžfte ulike design og metoder som brukes for Ă„ innhente psykologisk kunnskap
- Beskrive og drĂžfte viktige feilkilder i forskning og hvordan de kan forebygges
- Kunne belyse holdbarheten i psykologiske studier og teorier
- Kunne vurdere sentrale studier og teorier ut fra deres forskningsmessige grunnlag
- Kunne finne, velge ut og fÄ tilgang til faglige kilder, og anvende dem til Ä tilfredsstille ulike faglige informasjonsbehov.
Generell kompetanse:
Ved fullfĂžrt emne skal kandidaten:
- Ha en bevisst forstÄelse av hvordan kvalitative og kvantitative tilnÊrminger kan integreres i design av en undersÞkelse av psykologiske problemstillinger
- Kunne beskrive og drĂžfte hvordan kvalitative metoder kan supplere og berike kvantitative metoder, og vice versa
- Gjengi etiske problemstillinger ved psykologisk forskning
- Bruke ferdigheter og kunnskaper i kildebruk til Ă„ oppdatere egen fagkunnskap, belyse faglige problemer og delta i faglig diskurs.
Undervisning
Undervisningen foregÄr bÄde som fellesforelesninger og som seminarer.
Seminarene er lagt opp med oppgaver som skal lĂžses i mindre grupper.
Informasjonskompetanse ivaretas gjennom en selvstudiumsmodul (iKomp) som stĂžttes med aktiviteter i seminarene.
Studentene forventes Ä arbeide aktivt og jevnt gjennom hele semesteret, bÄde individuelt og i selvstyrte kollokviegrupper. Dette er nÞdvendig for Ä maksimere utbyttet av undervisningen og for Ä oppnÄ emnets lÊringsutbytte.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 2 Timer | BestĂ„tt â Ikke bestĂ„tt |
Obligatoriske arbeidskrav:FÞlgende arbeidskrav mÄ vÊre gjennomfÞrt og godkjent fÞr man kan framstille seg til eksamen: |
||
OppmĂžte | Godkjent â ikke godkjent | |
Informasjonskompetanse (iKomp) | Godkjent â ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: TromsĂž |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PSY-1102
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi
- Tidligere Ă„r og semester for dette emnet