hĂžst 2025
PSY-1102 Psykologisk metodologi - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. SĂžknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.

Studiepoengreduksjon

Du vil fÄ en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestÄtt fÞlgende emne(r) fra fÞr av:

PSY-1012 Psykologisk metodologi 10 stp
PSY-1022 Psykologisk metodologi 10 stp
PSY-1202 Psykologisk metodologi 10 stp

Innhold

Emnet er utformet for Ä gi en innfÞring i de viktigste begrepene i psykologisk metodologi. Emnet bestÄr av flere tematiske komponenter: Hoveddelene er kvantitativ metode og kvalitativ metode. i tillegg kommer de mindre komponentene psykologihistorie og informasjonskompetanse.

Hva lĂŠrer du

Et sentralt kjennetegn ved moderne psykologi er at fagets teorier og forstÄelsesmodeller er forankret i en vitenskapelig tenkning og empirisk forskning. For Ä oppnÄ en solid og moderne, forskningsbasert forstÄelse av atferd og mentale prosesser, er det avgjÞrende Ä ha kunnskap og fortrolighet med psykologiens metodiske begreper og prinsipper, inkludert statistikk, forskningsintervjuer og ulike metoder for databehandling.

Dette emnet er derfor utviklet for Ă„ gi studenter i psykologi en grunnleggende innfĂžring i de mest sentrale metodologiske konseptene og prinsipper som danner fundamentet for psykologisk forskning.

HovedmÄlet med emnet er Ä introdusere studentene for disse begrepene og prinsippene, samtidig som det legges til rette for refleksjon og diskusjon om hvordan de anvendes i praksis.

Etter Ä ha fullfÞrt og bestÄtt emnet, skal studenten ha oppnÄdd fÞlgende lÊringsutbytte:

Kunnskaper:

Ved fullfĂžrt emne skal kandidaten:

  • Beskrive den vitenskapsteoretiske forankring til kvantitativ og kvalitativ metode
  • GjĂžre rede for sentrale trekk ved den historiske utviklingen av forskningsmetoder i psykologi
  • Forklare viktige vitenskapelige begreper, f.eks. mĂ„ling, begrep, teori, validitet og reliabilitet
  • Gjenkjenne grunnleggende statistiske metoder inkludert beskrivende statistikk og slutningsstatistikk
  • Beskrive viktige design: Beskrivende, relasjonelle og eksperimentelle
  • Gjengi viktige metoder brukt i forskning, f.eks. observasjon, selvrapport, fysiologiske mĂ„linger og atferdsmĂ„l
  • Gjengi utvalgte kvalitative metoder, spesielt intervju, feltobservasjon og tekstanalyse
  • Beskrive styrker og begrensninger i kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode
  • Kunne identifisere kjennetegn pĂ„ kilders kvalitet, slik disse forstĂ„s i relevante faglige og profesjonelle sammenhenger.
  • GjĂžre rede for prinsipper for redelighet, integritet og god skikk i akademisk kildebruk og skriving, herunder ha kunnskap om plagiat og uetisk gjenbruk av egen tekst.

Ferdigheter:

Ved fullfĂžrt emne skal kandidaten:

  • Anvende og drĂžfte ulike design og metoder som brukes for Ă„ innhente psykologisk kunnskap
  • Beskrive og drĂžfte viktige feilkilder i forskning og hvordan de kan forebygges
  • Kunne belyse holdbarheten i psykologiske studier og teorier
  • Kunne vurdere sentrale studier og teorier ut fra deres forskningsmessige grunnlag
  • Kunne finne, velge ut og fĂ„ tilgang til faglige kilder, og anvende dem til Ă„ tilfredsstille ulike faglige informasjonsbehov.

Generell kompetanse:

Ved fullfĂžrt emne skal kandidaten:

  • Ha en bevisst forstĂ„else av hvordan kvalitative og kvantitative tilnĂŠrminger kan integreres i design av en undersĂžkelse av psykologiske problemstillinger
  • Kunne beskrive og drĂžfte hvordan kvalitative metoder kan supplere og berike kvantitative metoder, og vice versa
  • Gjengi etiske problemstillinger ved psykologisk forskning
  • Bruke ferdigheter og kunnskaper i kildebruk til Ă„ oppdatere egen fagkunnskap, belyse faglige problemer og delta i faglig diskurs.

Undervisnings- og eksamenssprÄk

Norsk.

Undervisning

Undervisningen foregÄr bÄde som fellesforelesninger og som seminarer.

Seminarene er lagt opp med oppgaver som skal lĂžses i mindre grupper.

Informasjonskompetanse ivaretas gjennom en selvstudiumsmodul (iKomp) som stĂžttes med aktiviteter i seminarene.

Studentene forventes Ä arbeide aktivt og jevnt gjennom hele semesteret, bÄde individuelt og i selvstyrte kollokviegrupper. Dette er nÞdvendig for Ä maksimere utbyttet av undervisningen og for Ä oppnÄ emnets lÊringsutbytte.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 2 Timer BestĂ„tt – Ikke bestĂ„tt

Obligatoriske arbeidskrav:

FÞlgende arbeidskrav mÄ vÊre gjennomfÞrt og godkjent fÞr man kan framstille seg til eksamen:

Oppmþte Godkjent – ikke godkjent
Informasjonskompetanse (iKomp) Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Arbeidskrav 1: Det er obligatorisk oppmĂžte pĂ„ seminarundervisningen, med et minimumskrav pĂ„ 80 % deltakelse.
  • Arbeidskrav 2: BestĂ„tt iKomp-kurs.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestÄtt siste ordinÊre eksamen i dette emnet, men kun hvis det ogsÄ arrangeres utsatt eksamen.
  • Om emnet
  • Studiested: TromsĂž |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PSY-1102
  • Tidligere Ă„r og semester for dette emnet