høst 2025
PFF-5036 Fremmedspråksdidaktikk - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 som har fremmedspråk i fagkretsen, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5027 Fremmedspråksdidaktikk

Innhold

Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg både i fremmedspråksdidaktikk i del 1 PPU 8-13 og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget. Emnet skal gi studenten god innsikt og forståelse for fagets relevans, grunnleggende ferdigheter, kjerneelementene, tverrfaglige temaer og dybdelæring i skolefaget fremmedspråk.

Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:

  • Kommunikasjon
  • Språklæring og flerspråklighet
  • Interkulturell kompetanse og samiske perspektiv
  • Språk og teknologi
  • Vurdering i skolefaget fremmedspråk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Arbeid med forskjellige muntlige og skriftlige teksttyper
  • Metoder i grammatikkundervisningen
  • Læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder
  • Bruk av teknologi for å fremme målspråket
  • Flerspråklighet som ressurs i fremmedspråkundervisningen
  • Utvikling av interkulturell kompetanse
  • Motivasjon og læring
  • Tilpasset opplæring i fremmedspråksundervisningen
  • Vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster i henhold til forskrifter
  • Styringsdokumenter for fremmedspråkene i skolen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Reflektere over og vurdere egen undervisning for å kunne fornye og utvikle fagdidaktisk kompetanse
  • Lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • Bruke varierte og motiverende arbeidsmetoder i undervisningen
  • Beskrive kjennetegn for kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmede tilbakemeldinger og fremovermeldinger
  • Bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglig utvikling
  • Legge til rette for elevers utvikling av interkulturell kompetanse
  • Bruke styringsdokumenter i planlegging av undervisningen

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, IKT-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Pensum på ca. 500 sider, derav ca. 150 sider selvvalgt pensum på fremmedspråket. Pensumlitteraturen vil være på norsk, og i noen tilfeller på engelsk og/eller gitt fremmedspråk.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis (PFF-5017). Den angir læringsutbytte for praksis


Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Hjemmeeksamen A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Muntlig innleg Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5036
  • Tidligere år og semester for dette emnet