høst
2025
PFF-5030 Samfunnsfagsdidaktikk - 7.5 stp
Innhold
I emnet skal studenten videreutvikle sin fagdidaktiske kunnskap og bygge på kunnskaper studenten har tilegnet seg både i samfunnsfagsdidaktikk og disiplinfaget. Emnet vil ha et hovedfokus på følgende tema:
- Læringsstrategi og varierte arbeidsmetoder, også tilknyttet grunnleggende ferdigheter.
- IKT i klasserommet med fokus på integrasjon av ny teknologi for å styrke medborgerskapet
- Medborgerskapsbegrepet og demokrati
- Subjektivitet i faget, også tilknyttet vurdering.
- Konfliktfylte tematikker i faget, også tilknyttet læreplan
- Faget i det mangfoldige samfunnet, med særlig vekt på det samiske
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget
- Medborgerskapsbegrepet og demokrati som sentrale element i faget
- Viktigheten av å integrere IKT og ny teknologi for å styrke medborgerskapet og demokratiopplæringen
- Bevissthet om subjektiviteten i faget
- Konfliktfylte aspekter ved faget
- Mangfold i klasserommet og faget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere samfunnsfagsundervisning med utgangspunkt i ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder
- Være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning med mål om å styrke elevers forståelse for medborgerskap og demokrati
- Benytte seg av relevant IKT-verktøy i sin planlegging og gjennomføring av undervisning for å nå faglige mål
- Være bevisst på egen subjektivitet og subjektiviteten i faget
- Ha et reflektert forhold til konfliktområder i faget og evne å drøfte hvordan det kan prege undervisningen
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i et mangfoldig klasserom, og kunne drøfte fordeler og utfordringer knyttet til en slik undervisning
- Analysere og drøfte forholdet mellom læremidlers majoritetsfremstilling kontra minoritetsfremstilling
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Presentasjon og kommentarer på gruppeveiledning | Godkjent – ikke godkjent | |
Oppmøte | Godkjent – ikke godkjent | |
Oppmøte til veiledning | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 7.5
- Emnekode: PFF-5030
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet