vår
2025
PFF-5026 Matematikkdidaktikk - 7.5 stp
Innhold
Undervisnings- og læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler for matematikken på 8. til 13. trinn; rammeverk for elevers matematiske kompetanse; rammeverk for lærers undervisningskunnskap i matematikk; misoppfatninger i matematikk; læreplaner i matematikk, både samisk og norsk; matematikk knytta til samisk tradisjonskunnskap; matematikk i tverrfaglige prosjekter; matematikk i yrkesfaga; motivasjon i matematikk; bruk av modellering i matematikkundervisning; matematikk knytta til samisk tradisjonskunnskap.Hva lærer du
Læringsutbytte
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om rammeverk for elevers matematiske kompetanse og læreres undervisningskunnskap i matematikk.
- har kunnskap om matematikkens plass i skolen og samfunnet.
- har kunnskap om elev- og lærerstyrte undervisnings- og arbeidsmetoder og læremidler i matematikk på 8.-13. trinn. Spesielt skal studenten ha kunnskap om både utforskende og direkte undervisning.
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan matematikkundervisning kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram.
- har kunnskap om vanlige misoppfatninger i matematikk.
- har kunnskap om elevers motivasjon for matematikk.
- har kunnskap om matematikk i samisk tradisjon og kultur.
Ferdigheter
Kandidaten
- planlegge og gjennomføre både lærerstyrt og elevstyrt matematikkundervisning.
- kan beskrive en elevs matematikkompetanse i kraft av rammeverk for kompetanse.
- kan identifisere og beskrive ulike former for undervisningskunnskap i matematikk.
- kan lede og motivere elever i det matematikkfaglige arbeidet.
- kan gjenkjenne ulike matematiske misoppfatninger.
- kan planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i læreplanen og kompetansemåla i læreplanen.
- kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i samisk tradisjonskunnskap.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner
- kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 19.05.2025 08:15 |
25 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Oppmøte undervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Muntlig fremlegg | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 7.5
- Emnekode: PFF-5026
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet