vår 2025
PFF-5026 Matematikkdidaktikk - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Undervisnings- og læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler for matematikken på 8. til 13. trinn; rammeverk for elevers matematiske kompetanse; rammeverk for lærers undervisningskunnskap i matematikk; misoppfatninger i matematikk; læreplaner i matematikk, både samisk og norsk; matematikk knytta til samisk tradisjonskunnskap; matematikk i tverrfaglige prosjekter; matematikk i yrkesfaga; motivasjon i matematikk; bruk av modellering i matematikkundervisning; matematikk knytta til samisk tradisjonskunnskap.

Hva lærer du

Læringsutbytte

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper 

Kandidaten 

  • har kunnskap om rammeverk for elevers matematiske kompetanse og læreres undervisningskunnskap i matematikk. 
  • har kunnskap om matematikkens plass i skolen og samfunnet. 
  • har kunnskap om elev- og lærerstyrte undervisnings- og arbeidsmetoder og læremidler i matematikk på 8.-13. trinn. Spesielt skal studenten ha kunnskap om både utforskende og direkte undervisning. 
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan matematikkundervisning kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram. 
  • har kunnskap om vanlige misoppfatninger i matematikk. 
  • har kunnskap om elevers motivasjon for matematikk.
  • har kunnskap om matematikk i samisk tradisjon og kultur. 

Ferdigheter

Kandidaten 

  • planlegge og gjennomføre både lærerstyrt og elevstyrt matematikkundervisning. 
  • kan beskrive en elevs matematikkompetanse i kraft av rammeverk for kompetanse. 
  • kan identifisere og beskrive ulike former for undervisningskunnskap i matematikk. 
  • kan lede og motivere elever i det matematikkfaglige arbeidet. 
  • kan gjenkjenne ulike matematiske misoppfatninger. 
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i læreplanen og kompetansemåla i læreplanen. 
  • kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i samisk tradisjonskunnskap. 

Generell kompetanse 

Kandidaten  

  • kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner 
  • kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis 

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 19.05.2025 08:15
25 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Oppmøte undervisning Godkjent – ikke godkjent
Muntlig fremlegg Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Minimum 80 prosent oppmøte på undervisning i emnet.
  • Muntlig framlegg av undervisningsopplegg, med påfølgende diskusjon.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5026
  • Tidligere år og semester for dette emnet