vår 2025
PFF-3025 Norskdidaktikk - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har nordisk som fag 1 eller 2.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2025 Norskdidaktikk

Innhold

I PFF-2025 (norskdidaktikkemnet 5. semester) er det fokus på baklengs planlegging, lesing, skriving, elevtekstanalyse og oppgavedesign, men også læreplan og faghistorie. Dette emnet i norskdidaktikk (PFF-3025) bygger videre på den norskdidaktiske kompetansen fra forrige norskdidaktikkemne, praksis og disiplinfag, og går djupere inn i andre sentrale sider ved norskfaget. Samla skal emnene i norskdidaktikk gi god innsikt og forståelse for kjerneelementene i skolefaget norsk og en god kompetanse på en rekke profesjonsrelevante områder.

I PFF-3025 er fokuset på teksthistorie og tekstkunnskap, språklig og kulturelt mangfold, sidemålsdidaktikk og litteraturdidaktikk - i tillegg til ulike læremidler og vurdering i norsk. Sentralt står også det å utvikle og vurdere blant annet litterær kompetanse og muntlig kompetanse i faget. Flere innfallsvinkler skal utforskes i arbeid med litteratur og språklig mangfold, og vi skal undersøke og teste ut hvordan digitale verktøy kan brukes til undervisning og vurdering i norskfaget.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • inngående kunnskap om sentrale diskusjoner om norskfaget som kunnskapsfag, danningsfag og redskapsfag.
  • avansert forståelse for hvordan valg av digitale og analoge tekster i norskundervisninga speiler fagets formål, tradisjon, eget faglig ståsted og fagets utvikling.
  • god innsikt i hvordan vi i arbeidet med skjønnlitteratur kan skape engasjement og opplevelse av relevans for elever og hvordan vi kan legitimere skjønnlitteraturens plass i faget.
  • kunnskap om muntlighet i faget og vurdering av muntlig kompetanse.
  • kunnskap om norsk som andrespråk, læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk og for elever med kort botid i Norge.
  • kunnskap om og innsikt i hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisning og vurdering i faget.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i norsk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, forskning, læreplaner i faget og eget fagsyn.
  • gjøre bevisste og selvstendige tekstutvalg og argumentere for metodiske valg i arbeid med skjønnlitteratur i faget.
  • ha opplæring i og vurdere elevenes lytte- og talekompetanse med og uten bruk av digitale verktøy.
  • drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan kulturelle og historiske referanserammer påvirker arbeidet i og med norskfaget.
  • diskutere og jobbe med sentrale problemstillinger knytta til posisjonen og funksjonen til nynorsk og bokmål i skolen og samfunnet.
  • gjennomføre et selvstendig, avgrensa forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Kompetanse

Studenten kan:

  • anvende digitale verktøy på en hensiktsmessig og god måte som kan bidra til å styrke elevenes læringsprosesser.
  • lage undervisningsopplegg i norsk der arbeidsformer, arbeidsmateriale og vurdering henger sammen med avansert innsikt i grunnleggende fagforståelse og læringsprosesser i faget.
  • vurdere og analysere elevers muntlige og skriftlige kompetanse i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassa tilbakemeldinger ved hjelp av ulike digitale verktøy.
  • kan formidle selvstendig arbeid med relevante faglige problemstillinger og behersker norskfagets uttrykksformer.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisiningsspråk er norsk. Eksamensspråk er norsk (nynorsk/ bokmål).

Undervisning

Omlag 40 timer undervisning i form av forelesninger og seminar med forberedte studentinnlegg.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 8/10 30 Minutter A–E, stryk F
Oppgave 30.05.2025 14:00 (Innlevering) 2/10 A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstrekkelig deltakelse på undervisning Godkjent – ikke godkjent
Praksis 4.studieår Godkjent – ikke godkjent
Podcast eller læringsfilm Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Muntlig/digital tekst
  • Obligatorisk deltakelse i 80% av undervisningen i emnet
  • Bestått praksis 4. studieår
  • Tema og problemstilling til eksamen; godkjent innnen oppgitt first
  • Podcast eller læringsfilm om oppgitt tema lages og deles med medstudenter.

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Muntlig eksamen med innlevert abstrakt.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PFF-3025
  • Tidligere år og semester for dette emnet