høst
2024
PED-2017 Veiledning - 10 stp
Innhold
Emnet omhandler veiledning som fagfelt og praksis i pedagogiske og spesialpedagogiske kontekster. Emnet fokuserer på fire sentrale områder som er relevant for veiledning som fag- og forskningsfelt:
- Tradisjoner, begreper og praktiske tilnærminger
- Kunnskapssyn og læring i veiledning
- Grunnleggende veiledningsferdigheter
- Kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om ulike tradisjoner og sentrale begrep i veiledning
- Kunnskap om ulike læringssyn relatert til veiledning
- Kjennskap til grunnleggende veiledningsferdigheter inkludert lytting, spørsmål, metakommunikasjon og tegning
- Kunnskap om teoretiske perspektiver på kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende enkelte veiledningstilnærminger, og kunne reflektere over bruken av disse
- Anvende grunnleggende veiledningsferdigheter og reflektere over anvendelsen av disse sett i lys av målet om gode relasjoner i veiledning
- Reflektere over veiledningssamtaler i lys av etiske perspektiver på veiledning
Kompetanse
Studenten skal være kompetent til å gjennomføre veiledningssamtaler på et grunnleggende nivå, og skal være grunnleggende kompetent til å forholde seg analytisk, kritisk og utviklingsrettet til veiledning og litteratur om veiledning.
Undervisning
Undervisningen er både nettbasert og samlingsbasert med tre undervisningssamlinger.
I tillegg kommer et øvingsseminar på 4 timer som studentene gjennomfører uten lærer (Se omtale under «Arbeidskrav»).
Undervisningsform er forelesninger (fysisk og nettbasert) og studentaktive undervisningsformer inkludert omvendt undervisning.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 25.11.2024 09:00 (Utlevering) 02.12.2024 14:00 (Innlevering) |
1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Øvingsseminar | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig innlevering | Godkjent – ikke godkjent | ||
Deltakelse på samlinger | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
For å kunne fremstille seg til eksamen kreves aktiv deltakelse på samlingene. Erfaringslæring inngår som en viktig del i utdanningen og det er derfor krav om et veiledet praksiselement i emnet. Ved behov for fravær må det leveres begrunnet søknad til faglærer.
Studentene skal gjennomføre et øvingsseminar i grupper der studentene veileder hverandre. Fokus på øvingsseminar er anvendelse av to veiledningstilnærminger, utprøving av veiledningsferdigheter, samt gi hverandrevurdering på veiledningen. Studentene skriver en oppgave hver for seg eller i gruppe (3-5 sider) om sine erfaringer fra øvingsseminaret og eventuelt andre øvelser, koblet til teori.
Deltagelse på minst 80 % av samlingene.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-2017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet