høst
2024
PED-2016 Læring og endring i organisasjoner - 10 stp
Innhold
I emnet gis en innføring i feltet læring og endring i organisasjoner ut fra et pedagogisk perspektiv. Temaene man vil gå igjennom er:
- Betydningen av relasjoner og samarbeid i grupper
- Ledelse i endring
- Læring på arbeidsplassen - erfaringslæring og aksjonslæring
- Organisasjonslæring
- Innføring i sosialpsykologiske teorier om læring og endring
- Mesterlære
- Empowerment og selvledelse
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten:
- Har kunnskap om teoretiske perspektiver på læring og endring
- Har bred kunnskap om menneskelige læringsprosesser i endringsarbeid
- Har kunnskap om prosesser som fremmer medarbeiderdrevene læringsprosesser i organisasjoner
- Har faglige kunnskaper om gruppeprosesser
Ferdigheter
Studenten kan:
- Kan analysere faglige problemstillinger om læring og endring
- Kan anvende teoretiske perspektiver i evaluering av læring og endringsarbeid i organisasjoner
- Kan bruke teori for å planlegge lærings- og endringsprosesser i organisasjoner
Kompetanse
Studenten
- Har inngående forståelse og behersker uttrykksformer på fagområdet læring og endring
- Har kompetanse innenfor feltet læring og endring
- Kan formidle selvstendig arbeid innenfor læring og endring
- Kan anvende inngående teoretiske og praktiske kunnskaper om læring og endringsarbeid
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 15.11.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Læring og endringshistorie | Godkjent – ikke godkjent | |
Begrepsmessig rammeverk | Godkjent – ikke godkjent | |
Analyse og diskusjon | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Arbeidskravene skrives i grupper (3-4 studenter pr gruppe). Det er anledning til å levere arbeidskrav individuelt ved behov og dette må avklares med fagansvarlig ved skriftlig søknad.
Arbeidskrav 1: En organisasjons læring og endringshistorie. Gruppen beskriver en organisasjonens lærings og endringshistorie. Kunnskap om organisasjonen (et case) kan innhentes ved å gjennomføre et intervjue fra en som arbeider i en organisasjon, eller fra avisoppslag eller rapporter. Studentene kan og selv konstruere et case. Omfang for gruppens innlevering er cirka 3 sider.
Arbeidskrav 2: Begrepsmessig rammeverk. Konstruer et begrepsmessig rammeverk til analyse og diskusjon av deres organisasjons lærings og endringshistorie. Anvend relevant litteratur fra pensum i form av teori og forskning. Omfang cirka tre sider. Gruppene kommenterer hverandres arbeid.
Arbeidskrav 3:Analyse og diskusjon. Ta utgangspunkt i de to tidligere arbeidskravene. Anvend det teoretiske rammeverket til å analysere læring og endring i den gitte organisasjonen. I diskusjon bør dere se sammenhenger mellom egne synspunkt, teori, empiri, være kritisk og problematiserende. Bruk også internasjonale artikler og gjerne annen relevant litteratur. Dere kan også kort diskutere en strategi for videre læring og endring. Begrunn strategien ut fra pensum. Omfang cirka tre sider. Gruppene kommenterer hverandres arbeid.
Mer info om vurderingsform oppgave
Eksamen er skriftlig og består av en tekst på om lag 12-15 sider (ca. 5000 ord) som skrives i gruppe. Ta utgangspunkt i arbeidskravene og bearbeid disse til en helhet gjennom å knytte til litteratur og teori.
Strukturer eksamensteksten ut fra følgende hovedområder:
- Innledning
- Begrepsmessig rammeverk
- Metode
- Resultater/analyse
- Diskusjon
- Avslutning
- Refleksjon over gruppeprosessen og forfatterbidrag (ca. 2 sider)
Eventuell individuell eksamen har omfang fra 10 til 12 sider, ca. 3500 ord. Individuell eksamen struktureres som gruppeeksamen, men inkluderer ikke refleksjon over gruppeprosessen.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-2016
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet