vår
2025
PED-1018 Mangfold og inkludering - 10 stp
Innhold
Emnet vil gi en introduksjon til sentrale teoretiske begreper i spesialpedagogikk knyttet til mangfold og inkludering.
Hovedvekten vil bli lagt på å være kjent med internasjonale, nasjonale og lokale intensjoner om inkludering, samt hvordan intensjonene realiseres. Emnet belyser ulike former for normalitet og annerledeshet i et barnehage- og skoleperspektiv.
Studenten forventes å forstå og beskrive sentrale forhold knyttet til inkludering og mangfold i feltet.
Emnet vil også belyse hvordan organisering av undervisningspraksis kan fremme læring, læringsmiljø, tilhørighet og livskvalitet i barnehage og skole.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
- Sentrale spesialpedagogiske intensjoner om inkludering og mangfold i dagens samfunn.
- Skillet mellom ideologiske intensjoner om inkludering og mangfold, og realisering av intensjonene i praktisk-pedagogiske situasjoner.
- Sentrale teoretiske begreper om normalitet, avvik, annerledeshet, inkludering, ekskludering og stigma.
- Ulike konsekvenser barn og unge kan ha som følge av diskriminering og utestenging.
- Hvordan ulike handlinger, holdninger og organisering av tilrettelegging kan bidra til økt inkludering og livskvalitet for barn i barnehage og skole.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende kunnskaper om inkludering i tilrettelegging for individer og grupper.
- anvende forskningsbasert kunnskap, ideologiske begreper og praktiske erfaringer i kritiske analyser om inkludering i barnehage og skole.
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til inkludering barnehage og skole.
- søke opp, vurdere og henvise til forskning og benytte forskning i akademiske tekster.
- beherske fremstilling av tekst med tydelig struktur, argumentasjon og riktig bruk av kildehenvisning.
Kompetanse
Studenten:
- har innsikt i og behersker å drøfte relevante spesialpedagogiske problemstillinger om inkludering
- opptrer i tråd med etiske krav og retningslinjer for spesialpedagogisk virksomhet.
- kan skriftlig formidle sentrale teorier, problemstillinger og løsninger for inkludering i spesialpedagogikk.
- kan foreslå tiltak for å fremme inkludering og motvirke sosial ekskludering.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 8 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Refleksjonsoppgave | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1018
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet