vår
2025
PED-1017 Spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole - 10 stp
Innhold
Emnet gir en generell innføring i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole. Spesialpedagogikkens plass i det spesialpedagogiske tiltaksarbeidet vil være sentralt i emnet.
Emnet gir kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og spesialpedagogens rolle i utrednings- og tiltaksarbeid i barnehage og skole. Studentene får et innblikk i utredningsarbeid, kartleggingsmateriell og kartleggingsprosedyrer og tilrettelegging i det spesialpedagogiske arbeidet.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden og spesialpedagogens rolle i det spesialpedagogiske tiltaksarbeidet i barnehage og skole.
- Test-teori, kartlegging og kartleggingsmateriell i det spesialpedagogiske arbeidet
- Sentrale spesialpedagogiske begreper som tilpasset opplæring, tidlig innsats, forebyggende arbeid og likeverd.
- Sentrale lover og forskrifter knyttet til spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole.
- Tverrfaglig samarbeid om barn med behov for ekstra tilrettelegging i barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- Planlegge og gjennomføre enklere spesialpedagogiske kartlegginger i barnehage og skole
- Vurdere og gir råd om tiltak for barn med ekstra tilretteleggingsbehov i barnehage og skole.
- Utforme spesialpedagogiske utredningsrapporter
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over etiske dilemmaer knyttet til bruk av testmateriell innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet.
- Reflektere over egne kunnskaper, ferdigheter og personlig kompetanse i spesialpedagogisk arbeid.
- Foreta kritiske refleksjoner over kvaliteten til kartleggingsmateriell basert på test-teori.
- Drøfte hvordan spesialpedagogikk som fagfelt kan bidra til forebygging av vansker hos barn og unge.
- Reflektere over egen og spesialpedagogens rolle i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole, samt i møte med foreldre/foresatte og øvrig hjelpeapparat.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Muntlig eksamen | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Rapport | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet