vår
2025
PED-1002 Undervisning og læring - 10 stp
Innhold
Studentene skal ha solide kunnskaper om tilrettelegging av undervisning, det vil si innsikt i faktorer og prosesser som påvirker undervisning og undervisningsplanlegging og dermed studenters læring. Studentene skal videre ha ferdigheter knyttet til analyse av lære-, undervisnings-, opplærings- og virksomhetsplaner, det vil si funksjonelle analytiske redskaper (modellforståelse) som er relevante for plananalyse. Studentene skal kunne identifisere og reflektere over hva som begrunner ulike typer planverk, det vil si ha tverrgående kompetanse knyttet til planers prinsipielle og/eller ideologiske begrunnelse.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Kunnskap om å forklare didaktiske grunnkategorier;
- Kunne forstå, forklare og gi eksempler på didaktiske rammefaktorer og kunne reflektere over praktiske konsekvenser av vektlegging av rammefaktorer;
- Kunne forklare sammenhengen mellom undervisning og læring på ulike måter og fra ulike perspektiv og kunne reflektere over sammenhengen mellom didaktisk innretning og læringsteoretisk oppfatning;
- Kunnskap om ulike måter å organisere undervisning på;
Ferdigheter
- Kunne skille mellom begrepene "undervisning", "læring" og "vurdering" og kunne analysere (lære-) planer ved hjelp av disse begrepene;
- Forstå og kunne anvende pedagogiske tabeller, modeller og figurer for å forklare og reflektere over sammenhengen mellom undervisning og læring;
- Kunne identifisere, gjenkjenne og analysere didaktiske elementer i ulike typer planverk.
Kompetanse:
- Kan reflektere over sammenhengen mellom læringsteoretisk oppfatning og didaktisk innretning
- Kan reflektere over praktiske konsekvenser av vektlegging av ulike didaktiske rammefaktorer
Undervisning
Emnets undervisnings- og læringsformer er såkalt studentaktive. I emnet vil studentaktivitet fremmes gjennom deltakelse i diskusjoner og ved fremlegg, innleveringer og vurderinger, i tillegg til ved arbeid online. Hovedpoenget er at studentene skal gjøre istedenfor å høre. Tanken er at de lærer bedre fordi de da lærer det de skal lære ved å gjøre det de skal lære.
Diskusjoner. Mye av undervisningsflaten består av gruppearbeid i form av diskusjoner av ulike slag (miniatyr workshops).
Fremlegg. Studentene skal gjennomføre fremlegg i løpet av emnet, det vil si legge frem faglige poenger, oppfatninger, påstander og perspektiver for hverandre, både muntlig og skriftlig.
Innlevering. Siden emnets formål er at studentene skal kunne gi en skriftlig fremstilling, må studentene få øve på det å gi skriftlige fremstillinger av slike tema.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 30.05.2025 09:00 (Utlevering) 06.06.2025 14:00 (Innlevering) |
1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Et skriftlig arbeid over oppgitt tema | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1002
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet