høst
2024
PED-1001 Pedagogisk psykologi - 10 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi; det kulturelle perspektivet belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst og samfunn særlig oppmerksomhet.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
- Ha oversikt over hvordan oppvekstforhold påvirker utvikling
- Ha oversikt over hvilke personlige og samfunnsrelaterte variabler som påvirker utvikling
Ferdigheter
- kunne skriftlig og vitenskapelig formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling, hvordan oppvekstforhold, personlige og samfunnsrelaterte variabler påvirker utvikling
Kompetanse
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
- Forstå hva som kan påvirke utvikling og hvordan man skal jobbe med dette i en pedagogisk setting.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 19.11.2024 09:00 (Utlevering) 19.11.2024 16:00 (Innlevering) |
7 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Skriftlig | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet