vår 2025
PAR-2120 Primærhelsetjeneste og legevaktsmedisin - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved B-PMED Bachelor i paramedisin og emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

MED-1705 Akuttmedisin - diagnostikk og intervensjon A, PAR-2190 Paramedisinsk praksis Aeller PAR-1130 Akuttmedisin A, PAR-2190 Paramedisinsk praksis A

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

MED-2704 Primærhelsetjeneste og legevaktsmedisin 10 stp

Innhold

Emnet forbereder studentene på samhandling med en rekke kommunale helseprofesjoner og gir en oversikt over kommunehelsetjenestens muligheter og begrensninger. Kunnskap, ferdigheter og metodikk tilpasses pasienter med problemstillinger av lavere eller moderat alvorlighet.

Et betydelig antall pasienter som innledningsvis defineres i kategoriene" akutt" og" haste" får endret prioritet etter undersøkelse, og enkelte faller i en "gråsone" da de er komplekse og uavklarte. Paramedisinere har en rolle i å observere, vurdere, behandle og sortere disse i samarbeid med kommunehelsetjenesten, for eksempel fastleger og legevaktleger. Det er derfor viktig at paramedisinere har tilstrekkelig breddekompetanse, herunder kunnskap og ferdigheter knyttet til allmenn- og legevaktmedisin, og kunnskaper og ferdigheter som letter kommunikasjonen med samarbeidende tjenester.

Emnet har til hensikt å gi ambulansetjenesten et proaktivt og "blålys-slukkende" verktøy, som et supplement til den mer tradisjonelle «blålysmedisinen». Det er et mål at paramedisinere i tillegg til å ta "sykehuset" ut til pasienten, i økt grad også skal fungere som legevaktens forlengede arm ut i kommunene gjennom å observere, gi tilbakemeldinger og samarbeide om diagnostiske og terapeutiske tiltak.


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for primærhelsetjenestens epidemiologi, helseprofesjoner og organisering.
  • beskrive spesifikke legevaktstilstander, alvorlighetsgrad og rett terskel for innleggelse.
  • beskrive pasienter med økt risiko for sykdommer og skader, samt anvende kunnskap om forebygging.
  • vise til ulike diagnostiske verktøy i primærhelsetjenesten og legevakt.
  • forstå muligheter og plikter knyttet til samhandling med lege og andre helseprofesjoner i gitte situasjoner, herunder særlig fastlegekontor, legevakt, hjemmetjeneste og avstandskonsultasjon.
  • vise til spesielle utfordringer knyttet til barn og eldre i en allmenn- og legevaktmedisinsk kontekst.
  • vise til relevante diagnostiske ferdigheter og handlinger innen primærhelsetjenesten og legevakt.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • demonstrere undersøkelse, behandling og prioritering av pasienter med akutte og kroniske, lette og alvorlige sykdommer og/eller skader.
  • innhente og anvende kunnskap om pasientens hverdag, livsvilkår og risiko for sykdom i problemløsning knyttet til kliniske problemstillinger, herunder identifisere behov for kommunal oppfølging.
  • klargjøre og rapportere problemstillinger i pasientens situasjon på en strukturert og effektiv måte for å fremme tverrprofesjonell samhandling til pasientens beste.
  • bidra til håndtering og forebygging av helseproblemer for individer og populasjoner gjennom samarbeid med lokale aktører.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over begrensninger i egen kompetanse, men samtidig også muligheter til å komplementere andre yrkesgruppers kompetanse.
  • reflektere over forebygging, både på individnivå og i samfunnsperspektiv.
  • sikre tilstrekkelig oppmerksomhet og respekt for pasientens ønsker og rett til medbestemmelse ved diagnostiske tester og behandlinger.

Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Undervisning

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, studiegrupper, praktiske øvinger, selvstudier, simulerings- og ferdighetstrening.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Poster Godkjent – ikke godkjent
Læringssti Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Tilstedeværelse: Tilstedeværelse: krav om obligatorisk oppmøte ved all undervisning. Fravær over 20 % i emnet fører til tap av eksamensrett og endret studieprogresjon.
  • Arbeidskrav 1: Utvikle og presentere poster med gitt tematikk.
  • Arbeidskrav 2: Studenten skal gjennomføre læringssti og e-læring innen fagområdet «vold og overgrep».

Det gis inntil to forsøk på hvert arbeidskrav.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PAR-2120
  • Tidligere år og semester for dette emnet