vår 2025
MED-2503 Medisin år 2 vår - 30 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på Profesjonsstudiet i medisin. Det kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

MED-2502 Medisin år 2 høst

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

MED-2501 Medisin 2. studieår 30 stp

Innhold

Faglig innhold og relevans i studieprogram

Emnet består av 4 delemner (2.6-2.8, PROFKOM 2B) og VITKOM 2B:

• VITKOM 2B - Vitenskapelig kompetanse og valgfri fordypning 1

• 2.5 Klinisk undersøkelse 2

• 2.6 Sanser og nervesystem 1

• 2.7 Mentale funksjoner 1

• PROFKOM 2B-Profesjonell kompetanse

Hoveddelen av undervisningen i dette emnet er i likhet med første studieår rettet mot å gi studentene grunnleggende kunnskaper i humanbiologiske fag som fysiologi, anatomi, cellebiologi og patologi. Samtidig er emnet utgangspunktet for læring om helseproblemer som kan oppstå samt om det syke mennesket.Studentene går videre i klinisk undervisning, og vekten forskyves fra gjenkjenning av det normale til også å identifisere patologiske funn. Studentene lærer flere enkeltundersøkelser av organsystemer. Det er satt av tid til faglig fordypning i selvvalgt tema der studenten kan velge mellom ulike tilbud fra fagmiljøene. For noen studenter vil denne fordypningsperioden representere den første forberedelse til masteroppgaven som skrives i 5. studieår. MED-2503 har som MED-1501 og MED-2502 relativt større fokus på det teoretiske og epistemologiske grunnlaget for sykdom og helse sammenlignet med de senere studieårene.


Hva lærer du

Læringsutbyttebeskrivelse

Etter gjennomført MED-2503 skal studenten kunne:

Kunnskaper

• Kunne formulere en problemstilling i et selvvalgt fagfelt, og belyse denne i en prosjektoppgave. Litteratursøk, systematisering av innsamlet litteratur samt bruk av referanser skal inngå i dette

• Gjøre rede for nervesystemets og sanseorganenes (inkludert øvre luftveier) normale oppbygging og funksjon, og identifisere symptomer og tegn på sykdomsprosesser som kan ramme disse organsystemene

• Kunne beskrive eller gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer/diagnostikk ogbehandling av de vanligste psykiske lidelser man kan møte i allmennpraksis

• Kunne beskrive innhold og struktur i pasientsentrert kommunikasjon i kliniske konsultasjoner, og herunder kjenne betydningen av pasientautonomi og samtykke

• Kunne forklare hvilken betydning kultur og språk har for kommunikasjon og samhandling

• Kunne beskrive hovedregel for taushetsplikt med begrunnelser og viktigste unntak.

Ferdigheter

• Angi lokalisasjonen til de viktigste indre organer projisert på kroppens overflate. Demonstrere normal topografisk anatomi på pasient eller studentkollega (organer, beliggenhet, normalfunn) samt kunne vise riktig teknikk ved generell indremedisinsk undersøkelse (hjerte, lunger, abdomen, ekstremiteter, pulser, glandler samt blodtrykksmåling).

• Kunne skrive en strukturert rapport etter mal, og presentere rapporten

• Oppta anamnese og utføre nevrologisk undersøkelse, enkel synsundersøkelse og vanlig øre-nese-hals undersøkelse

• Kunne ta opp en adekvat sykehistorie hos pasienter med vanlige psykiske lidelser og/eller rusmiddelavhengighet og kunne anvende enkle psykometriske instrumenter i utredning

• Kunne anvende ferdigheter i kliniske konsultasjoner som på en strukturert måte får fram både det medisinske problemet og pasientens perspektiv.

• Kunne drøfte hvordan legen på en hensynsfull måte kan ivareta taushetsplikt og informasjonsplikt i møte med pasient og pårørende.Generell kompetanse

• Bruke grunnleggende verktøy for å ta opp en strukturert sykehistorie og gjennomføre enkle undersøkelser av noen akutte tilstander

• Forstå hvordan kunnskap genereres, samt kunne reflektere omkring observasjoner og erfaringer i forhold til et valg etablert fagfelt

• Anvende kunnskap i normal anatomi og funksjon til å forstå sykdomsutvikling, diagnostikk og behandling av sykdommer i nervesystemet, øye og øre-nese-hals

• Kunne møte pasienter empatisk og respektfullt som grunnlag for relasjonsetablering, og kunne anvende etablert kunnskap om årsak, diagnostikk og behandling på en måte som ivaretar den enkelte pasient

• Vise respekt for pasientens autonomi i kliniske konsultasjoner og kunne drøfte hvordan legen kan vareta pasientens integritet i møte med helsevesenet


Undervisnings- og eksamensspråk

I hovedsak norsk, men undervisning kan også forekomme på andre skandinaviske språk og engelsk. Eksamensoppgaver er på bokmål/nynorsk. Besvarelser kan være på norsk, dansk eller svensk.

Undervisning

• Forelesninger

• Gruppeundervisning

• Laboratoriearbeid og -journaler

• E-læring

• Ferdighetstrening

• Gjennomgang av anatomiske og patologiske makropreparater

• Klinisk praksis og samtale med pasient

• Skriftlige oppgaver


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 4 Timer Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

VITKOM 2B Vitenskapelig kompetanse og valgfri fordyping 1 Godkjent – ikke godkjent
Delemne 2.5 Klinisk undersøkelse 2 Godkjent – ikke godkjent
Delemne 2.6 Sanser og nervesystem 1 Godkjent – ikke godkjent
Delemne 2.7 Mentale funksjoner 1 Godkjent – ikke godkjent
PROFKOM 2B Profesjonell kompetanse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Arbeidskrav

• PROFKOM-grupper

• Ferdighetstrening

• Funksjonsundersøkelse

• Disseksjonsundervisning

• Praktisk klinisk undervisning (PKU)

• Kurs

• Prosjektrapport og muntlig framføring

• Praksis på legekontor

Nærmere beskrivelser av arbeidskravene står i delemnebeskrivelsene.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: MED-2503
  • Tidligere år og semester for dette emnet